Hvězdářství a zálesáctví

Témy, ktoré súvisia s bushcraftom, no neviete ich zaradiť inde

Hvězdářství a zálesáctví

Poslaťod prtgeologist » 29 Okt 2014, 14:22

Ač jsem nováček v zálesáctví či po anglicku bushcraftu, tak bych si chtěl s vámi popovídat o hvězdách, se kterými mám mnoho let zkušeností (přestal jsem to počítat po nějakém třetím roce). Pro zalesáka by měla být důležitá znalost hvězd, resp. souhvězdí, planet a jejich pohybu. Naši předkové byli vedle výborných lovců-sběračů a později farmářů také výbornými astronomy. Nedá se čemu divit. Vždyť hvězdné nebe bylo jejich kalendářem. Určovalo, kdy se měli přemístit z jednoho loviště na druhé, kdy začne nová sezóna, odkdy se zase začne prodlužovat den a podobně. Dokázali určit s velikou přesností určit časy slunovratů, rovnodenností, dokázali určit různé typy roků (sluneční, měsíční, anomalistický, sidereální atd), jak dlouho jednotlivým planetám trvá, než se dostanou do stejného souhvězdí, dokonce, že se zemská osa pomalu otáčí mezi hvězdným pozadím - to vše a ještě více pouhým pozorováním. Není divu, že se z této výtečné astronomie zrodila astrologie. Není divu, že si naši předkové mysleli, že nám hvězdy ovlivňují život a osud, když s hvězdami měli tak intimní vztah.

Pro osobu zabývající se zálesáctvím neztratily díky vědě a technologiím hvězdy význam. I v době veškerých dalekohledů si sami můžete určit pouhýma očima a neüstalým pozorováním polohu Slunce na hvězdném pozadí pouhýma očima, můžete relativně přesně určit, kdy bude slunovrat či rovnodennost, tzn. kdy by měla začít nová sezóna. Hvězdy vám mohou pomoci k orientaci, když nemáte kompas (v noci pomoci Severky a ve dne pomocí Slunce a stínu, který vrhá). Navíc, není nic lepšího, než si udělat ohének na horách pryč od měst a za tepla, které vám dává, se podívat nahoru. Pokaždé, když se na svých pozorováních "vypnu" a zasním, byť je to nějaký ten kiláček za městem, tak mám další den náladu zvedlou na maximum.