Odporúčame najlacnejšie PZP online - uzavripzp.sk a Peniazomat

Výroba luku

Rôzne druhy ľudových remesiel, vaše výrobky, postupy, rady.

Re: Výroba luku

Poslaťod opossum » 26 Máj 2014, 09:47

ešte jedna otázka: na ochranu pred vlhkosťou sa tu spomínal tuším ľanový olej. Je možné použiť aj ľanovú fermež?
A keď luk napustím tým olejom, keby som chcel ešte dodatočne luk upraviť (napr. rašpľou alebo pilníkom, následne brúsnym papierom...), nebudú sa na nástroje lepiť piliny?
opossum
 
Príspevky: 346
Registrovaný: 20 Sep 2012, 14:19
Bydlisko: Dubnica nad Váhom
Dal Ďakujem: 13 x
Dostal Ďakujem: 148 x

Re: Výroba luku

Poslaťod cornus » 09 Jún 2014, 19:23

Fermež nieje dobrá. Stále to lepí. Olej sa nanáša viacnásobne a ešte dávam vosk.
Po namastení drevo už šmirglom neobrúsiš
Obrázok užívateľa
cornus
 
Príspevky: 230
Registrovaný: 11 Máj 2012, 08:44
Bydlisko: Galgocz
Dal Ďakujem: 85 x
Dostal Ďakujem: 80 x

Re: Výroba luku

Poslaťod opossum » 23 Jún 2014, 16:20

a čo terpentínový olej? Mám ho plnú fľašu :)
opossum
 
Príspevky: 346
Registrovaný: 20 Sep 2012, 14:19
Bydlisko: Dubnica nad Váhom
Dal Ďakujem: 13 x
Dostal Ďakujem: 148 x

Re: Výroba luku

Poslaťod opossum » 22 Sep 2014, 15:17

pracujem teraz na šípoch. Ten luk, čo som vyrobil, sa mi zdá slabučký...11 kg
Pridávam fotky budúcej kuše, nechcel som zakladať novú tému...
Prílohy
04.JPG
03.JPG
02.JPG
01.JPG
opossum
 
Príspevky: 346
Registrovaný: 20 Sep 2012, 14:19
Bydlisko: Dubnica nad Váhom
Dal Ďakujem: 13 x
Dostal Ďakujem: 148 x

Re: Výroba luku

Poslaťod radeton » 22 Sep 2014, 20:42

Tá kuša ma celkom zaujala až to dotiahneš do konca daj sem potom nejaké foto prípadne video ako to bude fungovať.
Obrázok užívateľa
radeton
 
Príspevky: 321
Registrovaný: 04 Jan 2012, 17:08
Bydlisko: detva
Dal Ďakujem: 122 x
Dostal Ďakujem: 168 x

Re: Výroba luku

Poslaťod opossum » 23 Sep 2014, 15:41

jo. Mám rozrobené lučište z liesky z jedného kusu, a potom chcem urobiť kompozitné, lieska + laminát. Šípky už sú v procese výroby, priemer 12mm, pracujem na hrotoch...Ešte zohnať nejaké operenie. No a tetiva, to bude na prvý krát maturita :D
opossum
 
Príspevky: 346
Registrovaný: 20 Sep 2012, 14:19
Bydlisko: Dubnica nad Váhom
Dal Ďakujem: 13 x
Dostal Ďakujem: 148 x

Re: Výroba luku

Poslaťod opossum » 02 Okt 2014, 20:29

Robím zvratný luk.
Ramená z laminátových lyží: Najprv som ich rozrezal približne v polovici, hneď vedľa miesta, kde bolo namontované viazanie. Keďže lyže majú zospodu vlepenú hranu z tvrdej ocele, vylúčil som možnosť vyrezať tvar na cirkulárke, zvlášť aj preto, že som nevedel, akého profilu je hrana, ako hlboko zasahuje do lyže. Dobre som spravil, pretože po odrezaní asi 1cm z päty lyže (je tam vlepená hliníková pätka), som na priečnom reze mohol vidieť zloženie lyže. Jadro je neviem z čoho, je to nejaký plast, pomerne mäkký na rezanie pílkou na železo, zvrchu je laminátová vrstva, zospodu teflónová (či aká) sklznica, po bokoch zospodu oceľová hrana tvaru L, ktorá prebieha po celom obvode okrem päty, ktorá je z hliníka. Špička lyže je masívnejšia, lepšie povedané zasahuje hlbšie do vnútra lyže, takže som ju musel vysekať sekáčom, nakoľko som nevedel, ako hlboko zasahuje. Predbežný tvar som odvŕtal na vŕtačke a vysekol sekáčom. Vŕtal som po obvode tesne pri hliníkovej lište, ktorá ide po obvode lyže pod horným povrchom. Takže lyža má v sebe dva obvodové kovové pásy: dolnú hranu a hornú pásnicu, ktorá vyzerá ako z nejakého tvrdšieho hliníka. V mieste špičky sa spájajú dohromady, spojené spolu s laminátom epoxidom.

Madlo je zlepené z dvoch kusov a vytvarované vŕtačkou a rašplou. Je z brezy - čo som mal po ruke...Nemal som taký vhodný kus z buku alebo iného dreva.
Prílohy
vrtanie.JPG
madlo1.JPG
madlo2.JPG
madlo3.JPG
madlo4.JPG
madlo
Naposledy upravil opossum dňa 02 Okt 2014, 20:39, celkovo upravené 1
opossum
 
Príspevky: 346
Registrovaný: 20 Sep 2012, 14:19
Bydlisko: Dubnica nad Váhom
Dal Ďakujem: 13 x
Dostal Ďakujem: 148 x

Re: Výroba luku

Poslaťod opossum » 02 Okt 2014, 20:35

rodiace sa rameno z lyže KNEISEL White Star :D
Výsledný tvar som upravil na hobľovačke, špičku rašplou a pilníkom. Keďže je to sklolaminát, tak ma po práci pichalo po tele, ako keď pracujete so sklenenou vatou.
Prílohy
rameno1.JPG
vyvŕtaný tvar
rameno3.JPG
rameno4.JPG
rameno5.JPG
vysekaný tvar
rameno6.JPG
hrubý tvar
rameno7.JPG
takmer definitívny tvar
opossum
 
Príspevky: 346
Registrovaný: 20 Sep 2012, 14:19
Bydlisko: Dubnica nad Váhom
Dal Ďakujem: 13 x
Dostal Ďakujem: 148 x

Re: Výroba luku

Poslaťod opossum » 02 Okt 2014, 20:37

Ostali mi zadné časti lyží, keby boli dlhšie, dali by sa použiť ako doska na makiwaru :D
Prílohy
zadna_cast.JPG
zadné časti lyží
odpad.JPG
odpad
opossum
 
Príspevky: 346
Registrovaný: 20 Sep 2012, 14:19
Bydlisko: Dubnica nad Váhom
Dal Ďakujem: 13 x
Dostal Ďakujem: 148 x

Re: Výroba luku

Poslaťod opossum » 02 Okt 2014, 20:38

Ramená sa budú upevňovať skrutkami, je možné ich spraviť aj nastavovacie, čo sa týka pozdĺžnej osi luku (nastavenie spojnice špičky ramien – stred), aj náklonu ramien, čím sa nastaví rôzne vzopätie luku, a tým aj rôzna náťahová sila.
Prílohy
luk1.JPG
luk približne
opossum
 
Príspevky: 346
Registrovaný: 20 Sep 2012, 14:19
Bydlisko: Dubnica nad Váhom
Dal Ďakujem: 13 x
Dostal Ďakujem: 148 x

Re: Výroba luku

Poslaťod opossum » 02 Okt 2014, 20:43

Šípy robím zatiaľ zo smreku. Uvidím, aký budú mať spin, či nebude treba tvrdšie drevo. Stačí doska cca 80-90cm dlhá, hrúbky 1 palec (2,5 cm). Odrežem z nej „pásik“ približne 9-10mm (dostanem hranolček 10x25mm) a ten ešte rozrežem pozdĺžne napoly, takže získam polotovary na dva šípy. Valcový tvar robím na tvarovej frézke. Najprv som robil bez vodítka, takže trčala zospodu stola len frézka s vodiacim ložiskom, ale keďže ide o malý priemer guľatiny, výsledok je nepresný; šíp nemá konštantný prierez. Preto používam vodiacu lištu; práca je rýchla, bezpečná a relatívne presná. Jemné hrany prebehnem vibračnou brúskou a ešte vyhladím brúsnym papierom v ruke.

Vyrobil som zopár hrotov. To je najzdĺhavejšia práca, nakoľko je to práca so železom. Použil som pásovinu 3mm hrubú, 15mm širokú. Takže ide o plochý hrot, ktorý bude vsadený do drážky šípu. Hrot je dlhý 45mm.
Skúsil som vyrobiť aj hrot podobný projektilu, ale je to veľmi zdĺhavé; z oceľovej guľatiny priemeru ½ palca. Najprv na brúske vytvarujem hrot na dlhšom kuse guľatiny, aby som ju mohol držať v rukách; potom odrežem potrebnú dĺžku a na stojanovej vŕtačke vyvŕtam otvor priemeru 8mm. Problém bol vyvŕtať otvor presne v strede guľatiny. Dieru je mierne excentricky; otázka je, ako táto excentricita ovplyvní let šípu. Hrot je dlhý 40mm.
Prílohy
freza1.JPG
freza2.JPG
hrot1.JPG
hroty z oceľovej pásoviny
hrot2.JPG
hrot z oceľovej guľatiny
hrot3.JPG
opossum
 
Príspevky: 346
Registrovaný: 20 Sep 2012, 14:19
Bydlisko: Dubnica nad Váhom
Dal Ďakujem: 13 x
Dostal Ďakujem: 148 x

Re: Výroba luku

Poslaťod Elév » 03 Okt 2014, 09:03

Pekné moc!!!
Riadne Ťa to raflo... :wink: .
Smrek je v našich zemepisných šírkach na šípy výborný a vcelku asi tradičný ak teda nechceš nakupovať drahé vyspajnované tyčky z cedru, alebo bambusu. Predpokladám že ten luk nebude mať 80lb, až pri naozaj vysokých librážach začínajú byť trochu problémy s tuhosťou smreku, ale aj tam sa to dá riešiť použitím hustejšieho smreku (napr. rezonančný), alebo nejakým vlepením tvrdšieho dreva do šípu (footed arrow), alebo hrotmi s dlhým tŕňom, čo by Ti tiež vyriešilo výrobu "hrotov v tvare projektilu", čiže tzv. "bodkin" - terčový hrot... európske hroty sú tradične s tulejkou, čiže také, čo sa na šíp nasádzajú, čo je ťažká výroba a bez kovania, alebo zložitej strojariny sa nezaobídeš, ázijské hroty bývali naopak zväčša s tŕňom, ktorým sa vsádzali do vnútra tyčky, v ázii tradične do bambusu (okrem osmanov a sibíri - tam fičala skôr borovica a breza), u nás samozrejme do predvrtanej dierky... tie sa vyrábajú o dosť lahšie (iba rezanie a brúsenie, alebo najlepšie sústruh... prípadne jednoduché kovanie) a navyše sa dĺžkou tŕňa dá ovplyvňovať výsledný spin šípu... ale zase proti hrotom s tulejkou, ktoré sa len jednoducho nalepia, majú hroty s tŕňom malú nevýhodu, že potrebujú omotávku, ktorú treba nejako ošetriť proti oderu.
Tak veľa zdaru! :yees:

Edit drahá Edit: ...ešte som zabudol: spine sa dá navyše ovplyvňovať aj dĺžkou tyčky - čím kratšia, tým tvrdší šíp (vyšší spajn), a váhou hrotu - čím ťažší hrot, tým mäkší šíp (nižší spajn).
"All we need here, God, is one little precision earthquake."
SeldomSeen Smith

groundgear
Obrázok užívateľa
Elév
 
Príspevky: 543
Registrovaný: 04 Sep 2011, 21:59
Bydlisko: Pacov
Dal Ďakujem: 195 x
Dostal Ďakujem: 1344 x

Re: Výroba luku

Poslaťod opossum » 03 Okt 2014, 09:49

ano, s tým hrotom ma to napadlo (možno tým pridávať na váhe). Budem experimentovať, to ma baví viac, ako nakúpiť hotové veci...
opossum
 
Príspevky: 346
Registrovaný: 20 Sep 2012, 14:19
Bydlisko: Dubnica nad Váhom
Dal Ďakujem: 13 x
Dostal Ďakujem: 148 x

Re: Výroba luku

Poslaťod opossum » 12 Okt 2014, 19:35

Ešte iný pokus: hrot z medenej trubky, priemeru ½ palca. Je určený na terčové šípy pre kušu. Keďže je meď mäkká, nemôžem ju dať priamo do zveráka, pretože by som trubku sploštil. Nastoknem ju natesno na drevenú guľatinu a tak upevním do zveráka. Odrežem 4cm trubky, do polovice ju v štyroch miestach nožnicami na plech nastrihnem. Zastrihnem štyri časti do špičky a vytvarujem do hrotu. Šíp so zašpicateným koncom vsadím do medeného hrotu.
Prílohy
med1.JPG
med4.JPG
med5.JPG
med6.JPG
opossum
 
Príspevky: 346
Registrovaný: 20 Sep 2012, 14:19
Bydlisko: Dubnica nad Váhom
Dal Ďakujem: 13 x
Dostal Ďakujem: 148 x

Re: Výroba luku

Poslaťod opossum » 12 Okt 2014, 19:36

Na ručné opracovanie šípu používam žliabok, v ktorom šíp leží, nemusím ho upínať do zveráku – smrek je mäkký a poškodil by sa. Šíp len pridŕžam v žliabku rukou.
Medený hrot by bolo dobré zaletovať spájkou. Výroba takéhoto hrotu je tiež časovo náročná, ale menej ako oceľového a predpokladám aj jeho malú životnosť, aj keď sa bude strieľať len do mäkkého terča.
Prílohy
zliabok1.JPG
zliabok2.JPG
opossum
 
Príspevky: 346
Registrovaný: 20 Sep 2012, 14:19
Bydlisko: Dubnica nad Váhom
Dal Ďakujem: 13 x
Dostal Ďakujem: 148 x

PredchádzajúciĎalší

Späť na Remeslá

Kto je on-line

Užívatelia prezerajúci fórum: Žiadny registrovaný užívateľ nie je prítomný a 1 hosť