Odporúčame najlacnejšie PZP online - uzavripzp.sk a Peniazomat

Výroba luku

Rôzne druhy ľudových remesiel, vaše výrobky, postupy, rady.

Re: Výroba luku

Poslaťod opossum » 12 Okt 2014, 19:37

skúška ramena, závažie 10 kg :)
Prílohy
skuska.JPG
opossum
 
Príspevky: 346
Registrovaný: 20 Sep 2012, 14:19
Bydlisko: Dubnica nad Váhom
Dal Ďakujem: 13 x
Dostal Ďakujem: 148 x

Re: Výroba luku

Poslaťod cornus » 14 Okt 2014, 12:55

Sila takto na rameno nepôsobí, takže to váženie je na nič.
Obrázok užívateľa
cornus
 
Príspevky: 237
Registrovaný: 11 Máj 2012, 08:44
Bydlisko: Galgocz
Dal Ďakujem: 85 x
Dostal Ďakujem: 80 x

Re: Výroba luku

Poslaťod opossum » 17 Okt 2014, 20:02

to nemal byť exaktný pokus, len taká pikoška :)
opossum
 
Príspevky: 346
Registrovaný: 20 Sep 2012, 14:19
Bydlisko: Dubnica nad Váhom
Dal Ďakujem: 13 x
Dostal Ďakujem: 148 x

Re: Výroba luku

Poslaťod opossum » 09 Nov 2014, 20:02

Keďže som sa rozhodol vyrobiť na kušu kompozitné lučište s reflexnými špičkami, musel som vyriešiť ohýbanie dreva. Na lučište som použil liesku, z kmeňa som vyrezal a ohobľoval dosku širokú 5cm a dlhú 80cm. Hrúbka je v strede 10mm a na koncoch 7mm.
Inšpiroval som sa stránkou John´s Bushcraft a výrobou kanoe, kde na ohýbanie rebier používa „naparovák“, urobený z plastovej rúry, do ktorej sa vháňa para z hrnca a do ktorého sa vloží ohýbané drevo.
Celý naparovák som vyrobil z vecí a súčiastok, ktoré som našiel doma.
Použil som starý asi 3-litrový hrniec s pokrievkou, do ktorej som urobil dieru na vodoinštalatérske koleno, ktoré som v pokrievke zaistil maticou. Hadica je takisto inštalatérska, s opletom. Má tú výhodu, že sa dá rýchlo nasadiť alebo odinštalovať vďaka maticiam.
Prílohy
hrniec 1.JPG
naparovací hrniec s hadicou
hrniec 2.JPG
naparovací hrniec s hadicou
hrniec 3.JPG
naparovací hrniec s hadicou
hrniec 4.JPG
naparovací hrniec s hadicou
Naposledy upravil opossum dňa 09 Nov 2014, 20:10, celkovo upravené 1
opossum
 
Príspevky: 346
Registrovaný: 20 Sep 2012, 14:19
Bydlisko: Dubnica nad Váhom
Dal Ďakujem: 13 x
Dostal Ďakujem: 148 x

Re: Výroba luku

Poslaťod opossum » 09 Nov 2014, 20:05

Naparovaciu rúru som nepoužil plastovú, ale plechovú odkvapovú rúru, ku ktorej som spravil z preglejky a masívu zátky. Do jednej zátky som vyvŕtal dieru a vložil inštalatérsku spojku. Zátky som urobil tak, aby slúžili súčasne aj ako nožičky.
Prílohy
zatka 1.JPG
zadná zátka
zatka 2.JPG
predná zátka, kde ústi hadica
zatka 3.JPG
predná zátka, kde ústi hadica
rura.JPG
naparovacia rúra so zátkami
Naposledy upravil opossum dňa 09 Nov 2014, 20:09, celkovo upravené 1
opossum
 
Príspevky: 346
Registrovaný: 20 Sep 2012, 14:19
Bydlisko: Dubnica nad Váhom
Dal Ďakujem: 13 x
Dostal Ďakujem: 148 x

Re: Výroba luku

Poslaťod opossum » 09 Nov 2014, 20:07

Skúsenosti s naparovaním a ohýbaním:
Prvý pokus nebol vôbec úspešný :D . Pokrievku som k hrncu pritlačil provizórne a to tak, že som pod úchytkou pokrievky podvliekol varechu a konce varechy som gumičkami pritiahol k úchytkám hrnca. Ani tak pokrievka netesnila a veľa pary unikalo do prázdna. Po obvode pokrievky som ešte nalepil páskou gumové tesnenie, ale ani to veľmi nepomohlo. Musel som vyrobiť mechanizmus, ktorý by pokrievku poriadne pritlačil k hrncu. Ideálne by bolo niečo na spôsob veľkej várnice, tak som si vymyslel vlastné riešenie. Z dreva prítlačný hranolček, ktorý tlačí na pokrievku a ktorý je k úchytkám hrnca pritiahnutý skrutkami. Keďže som mal len jednu vhodnú skrutku, zaimprovizoval som a použil šnúru na rolety, ktorú som došponoval tak, ako sa šponuje radlovací drôt. Ale hlavne, zistil som, že pokrievka má krivý okraj, a tak som ho vyrovnal kladivom. Na obvod hrnca som ešte páskou nalepil tesnenie s bicyklovej duše, rozrezanej po dĺžke.
Druhý pokus bol už lepší. Keď voda zovrela, para prúdila do hadice, ale problém bol ten, že ohnutie hadice nie je práve najideálnejšie, pretože som na pokrievke použil koleno. Voda v hadici kondenzovala a po chvíli bolo cítiť, že naparovák sa nezohrieva (výhoda plechovej rúry je v tom, že sa dá dobre kontrolovať, či je horúca). Lepšie by bolo, keby hadica stúpala z pokrievky zvislo a vypuklým oblúkom by pokračovala do naparovacej rúry. Vyriešil som tento problém tak, že som priebežne odpojil hadicu od naparovacej rúry a skondenzovanú vodu vypustil. Drevo som naparoval 15-20 minút (merané od okamihu, kedy je celý naparovák horúci). Vodu v hrnci treba stále zohrievať na maximum, aby para prúdila do rúry. Odporúčam obsluhovať aparát s rukavicami, pretože je veľmi horúci.
Drevo treba do naparovacej rúry vložiť do hornej časti (niečím podložiť), aby bolo dobre naparené, pretože para stúpa hore.
Prílohy
zostava 1.JPG
naparovacia zostava
zostava 2.JPG
naparovacia zostava
Naposledy upravil opossum dňa 09 Nov 2014, 20:18, celkovo upravené 1
opossum
 
Príspevky: 346
Registrovaný: 20 Sep 2012, 14:19
Bydlisko: Dubnica nad Váhom
Dal Ďakujem: 13 x
Dostal Ďakujem: 148 x

Re: Výroba luku

Poslaťod opossum » 09 Nov 2014, 20:12

Po naparení treba drevo rýchlo zvierkami upnúť na kopyto (formu). Ja som si vyrobil formu len na jeden koniec v domnienke, že najprv ohnem jeden koniec a potom druhý. Keď som mal jeden koniec ohnutý, celé lučište som znova naparil, ale ohnutý koniec sa čiastočne zas vyrovnal.
Prílohy
kopyto 1.JPG
vyrovnal.
kopyto 2.JPG
kopyto s lučišťom
opossum
 
Príspevky: 346
Registrovaný: 20 Sep 2012, 14:19
Bydlisko: Dubnica nad Váhom
Dal Ďakujem: 13 x
Dostal Ďakujem: 148 x

Re: Výroba luku

Poslaťod opossum » 09 Nov 2014, 20:14

Takže treba ohýbať celý kus naraz, preto som vyrobil aj druhé kopyto. Výhoda dvoch oddelených kopýt je v tom, že možno na nich ohýbať lučište rôzne dlhé. So zvierkami treba pracovať rýchlo, pretože drevo chladne. Výsledok ohýbania vidno na fotke, a všimnite si, že ohnutý koniec nemá ten istý tvar, ako kopyto. Jednoducho po povolení zvierok povolí čiastočne aj ohýbaný tvar. Z toho plynie aj moja otázka: Má niekto skúsenosti s takýmto ohýbaním dreva, či robím niečo nesprávne, alebo to čiastočné narovnanie ohýbaného kusu dreva je prirodzené a ako to riešiť, aby drevo malo výsledný požadovaný tvar? Spraviť formu tak, aby tam bolo ešte väčšie ohnutie (predpokladá sa ale odhad, o koľko sa ohnutý koniec narovná), alebo sa to rieši inak? Toto by ma zaujímalo, ak máte niekto s tým skúsenosti.
Prílohy
kopyto 3.JPG
celé lučište na kopyte
kopyto 4.JPG
lučište po povolení zvierky
opossum
 
Príspevky: 346
Registrovaný: 20 Sep 2012, 14:19
Bydlisko: Dubnica nad Váhom
Dal Ďakujem: 13 x
Dostal Ďakujem: 148 x

Re: Výroba luku

Poslaťod opossum » 09 Nov 2014, 20:16

Ohnuté lučište
Prílohy
luciste 1.JPG
ohnuté lučište
opossum
 
Príspevky: 346
Registrovaný: 20 Sep 2012, 14:19
Bydlisko: Dubnica nad Váhom
Dal Ďakujem: 13 x
Dostal Ďakujem: 148 x

Re: Výroba luku

Poslaťod cornus » 09 Nov 2014, 22:22

Niektoré drevá sa ohýbajú teplom lepšie ako iné. Lieska sa zrovna na to nehodí, skús agát jadro.
Na naparovanie mám urobenú podlhovastú nádobu z plechu prikrytú AL fóliou.
Obrázok užívateľa
cornus
 
Príspevky: 237
Registrovaný: 11 Máj 2012, 08:44
Bydlisko: Galgocz
Dal Ďakujem: 85 x
Dostal Ďakujem: 80 x

Re: Výroba luku

Poslaťod opossum » 16 Nov 2014, 20:30

Tak som po preštudovaní knihy o výrobe nábytku o niečo múdrejší: "naparovák" sa volá autokláv :) , ale hlavne sa tam píše, že po ohnutí dreva na forme treba drevo "stabilizovať", a to sa robí jeho vysušením, na takú vlhkosť, aby bola rovnaká s okolitým prostredím. Takže asi je najlepšie po upnutí do formy drevo vysušiť fénom alebo teplovzdušnou pištoľou. Nabudúce vyskúšam, uvidím...
opossum
 
Príspevky: 346
Registrovaný: 20 Sep 2012, 14:19
Bydlisko: Dubnica nad Váhom
Dal Ďakujem: 13 x
Dostal Ďakujem: 148 x

Re: Výroba luku

Poslaťod opossum » 26 Nov 2014, 21:17

Do madla luku som zapustil maticu, do ktorej je zaskrutkovaná nastavovacia skrutka. Pomocou nej je možné nastaviť vychýlenie ramena od zvislice, doprava alebo doľava. V skrutke je zárez, do ktorého zapadá kolík zapustený do ramena. Rozteč medzi upínacou skrutkou a nastavovacou skrutkou je na madle iný, ako na ramene. Tým je možné pri otáčaní nastavovacej skrutky nastaviť vychýlenie ramena do strany a dosiahnuť tak, aby spojnica špičiek ramien a stredu madla ležala na jednej priamke.
Prílohy
nast 1.JPG
nastavovacia matica
nast 2.JPG
nastavovacia matica
nast 3.JPG
nastavovacia matica
nast 4.JPG
kolík v ramene
opossum
 
Príspevky: 346
Registrovaný: 20 Sep 2012, 14:19
Bydlisko: Dubnica nad Váhom
Dal Ďakujem: 13 x
Dostal Ďakujem: 148 x

Re: Výroba luku

Poslaťod opossum » 26 Nov 2014, 21:20

Špičky ramien som vyrobil z brezy, nalepil epoxidom a vypiloval drážku na tetivu.
Prílohy
spicka 1.JPG
spicka 2.JPG
spicka 3.JPG
opossum
 
Príspevky: 346
Registrovaný: 20 Sep 2012, 14:19
Bydlisko: Dubnica nad Váhom
Dal Ďakujem: 13 x
Dostal Ďakujem: 148 x

Re: Výroba luku

Poslaťod opossum » 26 Nov 2014, 21:23

Po nasadení provizórnej tetivy som zistil, že luk z lyží má menšiu náťahovú silu, ako celodrevený, ktorý som vyrobil z liesky. Keďže sa uvádza, že zvratný luk by mal mať väčšiu účinnosť pri rovnakej náťahovej sile, ako rovný luk, uvidíme, ako to bude vyzerať v praxi. Zatiaľ som nemal možnosť vyskúšať ani jeden, pretože stále nemám operenie na letky šípov. Perie intenzívne zháňam, zatiaľ bezvýsledne :)

Tak som sa rozhodol vyrobiť kompozitné ramená. Keďže mám zásobu liesky, zvolil som túto drevinu. V budúcnosti možno vyskúšam aj iné drevo. Tvar zvratného ramena som okopíroval podľa skutočného priemyselne vyrobeného. Hrúbka ramena sa mení od 7mm po 4,4mm na špičke. Tentoraz parák pracoval excelentne, bez jediného zásahu paril nepretržite, bublal a kondenzát v pohode odkvapkával do podloženého plechu na pečenie. Hneď ako som drevo upevnil na kopyto (na vonkajšej strane drevo pritlačené plechom), zohrial som ho teplovzdušnou pištoľou, ale len krátko, na skúšku, čo to urobí.
Prílohy
rameno8.JPG
rameno
kopyto1.JPG
kopyto
kopyto2.JPG
kopyto
kopyto3.JPG
kopyto
opossum
 
Príspevky: 346
Registrovaný: 20 Sep 2012, 14:19
Bydlisko: Dubnica nad Váhom
Dal Ďakujem: 13 x
Dostal Ďakujem: 148 x

Re: Výroba luku

Poslaťod opossum » 26 Nov 2014, 21:26

Výroba tetivy: Tetivák som urobil z dvoch častí, aby sa dal jednoducho zvierkami upevniť na stôl. Na tetivu som použil tenký špagát z mne neznámeho prírodného materiálu. Špagát unesie 3,1 kg, tak som dal 32 vlákien do tetivy. Na obrázkoch vidno namotanú tetivu, zárodok očka a hotové očko. Uvidíme, či sa tetiva nebude príliš naťahovať.
Prílohy
tetivak1.JPG
tetivák
tetivak2.JPG
tetivák
tetiva1.JPG
celý tetivák
tetiva2.JPG
budúce očko
tetiva3.JPG
hotové očko
opossum
 
Príspevky: 346
Registrovaný: 20 Sep 2012, 14:19
Bydlisko: Dubnica nad Váhom
Dal Ďakujem: 13 x
Dostal Ďakujem: 148 x

PredchádzajúciĎalší

Späť na Remeslá

Kto je on-line

Užívatelia prezerajúci fórum: Žiadny registrovaný užívateľ nie je prítomný a 1 hosť