Odporúčame najlacnejšie PZP online - uzavripzp.sk a Peniazomat

Výroba luku

Rôzne druhy ľudových remesiel, vaše výrobky, postupy, rady.

Re: Výroba luku

Poslaťod juraj1974 » 26 Nov 2014, 21:54

U mna dobryyy.... aj organizacne.. :D Klobuk dole pred tvojou chutou a zapalom pre vec.
Uvidieť prvý je základným predpokladom toho ako nebyť videný.
Obrázok užívateľa
juraj1974
 
Príspevky: 1436
Registrovaný: 04 Feb 2011, 13:35
Bydlisko: Kalna nad Hronom
Dal Ďakujem: 732 x
Dostal Ďakujem: 730 x

Re: Výroba luku

Poslaťod opossum » 02 Dec 2014, 12:01

Hotová tetiva
Prílohy
tetiva4.JPG
opossum
 
Príspevky: 346
Registrovaný: 20 Sep 2012, 14:19
Bydlisko: Dubnica nad Váhom
Dal Ďakujem: 13 x
Dostal Ďakujem: 148 x

Re: Výroba luku

Poslaťod opossum » 02 Dec 2014, 12:02

Nová skúsenosť s naparovaním a ohýbaním: Samozrejme, že výsledný tvar nie je taký istý, ako má forma, ale zistil som, že vysušenie teplovzdušnou pištoľou nepomohlo, ba naopak. Takže som obe ramená ohýbal na dva krát – naparil a ohol, a ešte raz naparil a ohol – ohnutie bolo väčšie, ako keď som rameno naparil iba raz.
Prílohy
rameno8.JPG
rameno9.JPG
opossum
 
Príspevky: 346
Registrovaný: 20 Sep 2012, 14:19
Bydlisko: Dubnica nad Váhom
Dal Ďakujem: 13 x
Dostal Ďakujem: 148 x

Re: Výroba luku

Poslaťod opossum » 05 Dec 2014, 15:33

Otázka pre Eléva:
Chcel by som si vyrobiť luk tvaru mongolský, čínsky alebo turecký, niečo na tento spôsob.
Prílohy
MONGOL12.JPG
MONGOL10.JPG
MONGOL2.JPG
opossum
 
Príspevky: 346
Registrovaný: 20 Sep 2012, 14:19
Bydlisko: Dubnica nad Váhom
Dal Ďakujem: 13 x
Dostal Ďakujem: 148 x

Re: Výroba luku

Poslaťod opossum » 05 Dec 2014, 15:34

alebo...
Prílohy
MONGOL15.JPG
MONGOL14.JPG
MONGOL13.JPG
opossum
 
Príspevky: 346
Registrovaný: 20 Sep 2012, 14:19
Bydlisko: Dubnica nad Váhom
Dal Ďakujem: 13 x
Dostal Ďakujem: 148 x

Re: Výroba luku

Poslaťod opossum » 05 Dec 2014, 15:35

Pokiaľ by to bol kompozit z moderných materiálov (drevo a laminát), tak bude mať luk drevené jadro a laminátové vrstvy budú prebiehať po celej dĺžku luku a tvar v nenapnutom stave musí mať čiastočne také ohyby, ako bude mať luk v napnutom stave – deflex v strede a reflexy na koncoch slabšie alebo výraznejšie.
Prílohy
MONGOL9.JPG
opossum
 
Príspevky: 346
Registrovaný: 20 Sep 2012, 14:19
Bydlisko: Dubnica nad Váhom
Dal Ďakujem: 13 x
Dostal Ďakujem: 148 x

Re: Výroba luku

Poslaťod opossum » 05 Dec 2014, 15:37

Zaujíma ma, ako sa luk ohne do požadovaného tvaru, ak je z tradičných materiálov (roh alebo kosť, drevo a šľachy), ak má v nenapnutom stave kruhový (alebo kruhu podobný) tvar. Je to skladbou materiálov v luku? Je to tým, že konkrétne materiály neprebiehajú po celej dĺžke, ale sú len na určitom mieste luku a tým sa dosiahne deflex aj reflex? Je možné postaviť mongolský luk aj z moderných materiálov? Ako by sa malo postupovať, aká by mala byť skladba luku...máš nejaký návod alebo plánik?
Prílohy
MONGOL3.JPG
MONGOL4.JPG
MONGOL5.JPG
MONGOL6.JPG
MONGOL7.JPG
opossum
 
Príspevky: 346
Registrovaný: 20 Sep 2012, 14:19
Bydlisko: Dubnica nad Váhom
Dal Ďakujem: 13 x
Dostal Ďakujem: 148 x

Re: Výroba luku

Poslaťod Elév » 06 Dec 2014, 01:41

Skladba luku je vždy rovnaká: drevené (bambusové) jadro, na bruchu rohovina, na chrbte šlachy.
Všetky súčasti ramena sa ohýbajú teplom a vlhkom, no ideálne je, ak sú v správnom tvare už od prírody... ale sú tam dosť velké konštrukčné rozdieli pri rozličných typoch kompozitných lukov. Napr. turek je poskladaný z 5tich základných častí, nejaká "moschevskaja balka" z troch, Indický krab až zo siedmych a originál skýt, alebo egypťan môže byť kludne až z 20tich. Tzv. "mongolský" je len marketing maďarských výrobcov, v skutočnosti ani sami mongoli nevedia ako naozaj vyzeral.
Asi najväčším zádrhelom pri stavbe je šlachovanie.
Výrobou z laminátu a pod. dostaneš niečo úplne iné, než je ázijský kompozit, ale komu čo chutí samozrejme.
Toto by ale bolo na román. Skús si zohnať knihu od Adama Karpowicza: Ottoman Turkish bows, manufacture & design
Kedysi som kupoval TU, ale pozerám, že je to vypredané v angličtine, ale v nemčine je k dostání.
Výborný zdroj informácií je tiež Atarn
"All we need here, God, is one little precision earthquake."
SeldomSeen Smith

groundgear
Obrázok užívateľa
Elév
 
Príspevky: 547
Registrovaný: 04 Sep 2011, 21:59
Bydlisko: Pacov
Dal Ďakujem: 195 x
Dostal Ďakujem: 1344 x

Re: Výroba luku

Poslaťod opossum » 08 Dec 2014, 15:13

no jo. Ja by som chcel len taký tvar, a vyrobiť ho z dnešných materiálov (drevo a laminát). Určite na nepustím do tradičných materiálov...Tak len otázka. Jadro je teda drevené, a laminát po oboch stranách a v akých hrúbkach (približne), alebo ako to je?
opossum
 
Príspevky: 346
Registrovaný: 20 Sep 2012, 14:19
Bydlisko: Dubnica nad Váhom
Dal Ďakujem: 13 x
Dostal Ďakujem: 148 x

Re: Výroba luku

Poslaťod Elév » 08 Dec 2014, 16:56

Hrúbky laminátu a pod. vôbec neovládam, nikdy som sa o to nejako nezaujímal... pri stavbe repliky aziata z moderných materiálov bude asi najväčším problémom dodržať pôvodnú dĺžku originálu, asi bude lepšie robiť to už od začiatku dlhšie než je tých zvyčajných 48". Ale korejci napríklad mastia tie ich karbonové hwarangy rovnako kratučké ako sú tradičné hornbowy, takže sa to asi dá, ale reflex vo vypnutom stave a tým pádom predpätie tetivy bude musieť byť určite iné - miernejšie...no vravím, moc sa v tom nevyznám... tak sa tráp! Veľa zdaru! 8)
"All we need here, God, is one little precision earthquake."
SeldomSeen Smith

groundgear
Obrázok užívateľa
Elév
 
Príspevky: 547
Registrovaný: 04 Sep 2011, 21:59
Bydlisko: Pacov
Dal Ďakujem: 195 x
Dostal Ďakujem: 1344 x

Re: Výroba luku

Poslaťod opossum » 02 Jan 2015, 19:37

Dostrel môjho lieskového luku a zvratného luku z lyží je približne rovnaký, okolo 100m, so šípom hrubým 10-11mm a ťažkým cca 45g. Čo je nevhodný šíp pre takýto luk, aj na krátku vzdialenosť rýchlo klesá. Takže musím vyrobiť nové šípy s priemerom 8mm, pohrať sa so spine, váhou a FOC :) ...
Otázka: ako jednoducho a rýchlo vyrobiť bikonický šíp? Nič geniálne ma nenapadlo...
opossum
 
Príspevky: 346
Registrovaný: 20 Sep 2012, 14:19
Bydlisko: Dubnica nad Váhom
Dal Ďakujem: 13 x
Dostal Ďakujem: 148 x

Re: Výroba luku

Poslaťod cornus » 04 Jan 2015, 09:21

Celkom dobre sa dá obrúsiť ručne šíp upnutý vo vŕtačke.
Obrázok užívateľa
cornus
 
Príspevky: 237
Registrovaný: 11 Máj 2012, 08:44
Bydlisko: Galgocz
Dal Ďakujem: 85 x
Dostal Ďakujem: 80 x

Re: Výroba luku

Poslaťod opossum » 05 Jan 2015, 14:21

tiež si myslím...sústružiť smrek na hrúbku 6 až 8mm sa mi zdá dosť blbé, asi to bude odštiepovať alebo lámať...takže obrúsiť brúsnym papierom a skontrolovať pozdĺžnou šablónou, alebo rovno na tú šablónu nalepiť šmirgel...ovšem či to zas nebude veľký záber. No, vyskúšam, uvidím....
opossum
 
Príspevky: 346
Registrovaný: 20 Sep 2012, 14:19
Bydlisko: Dubnica nad Váhom
Dal Ďakujem: 13 x
Dostal Ďakujem: 148 x

Re: Výroba luku

Poslaťod opossum » 23 Jan 2015, 15:19

páni lukári, ešte otázka
pokiaľ by som robil kompozitný luk len z dreva (že by som nepoužil ani laminát ani carbon), dajme tomu z troch vrstiev (jadro, vonkajšia a vnútorná strana). Aké drevá by bolo vhodné na tie vrstvy? Môže byť na vnútro dub, na vonkajšok lieska a na stred javor dajme tomu? Alebo je to úplná blbosť a nerieši sa to tak?
opossum
 
Príspevky: 346
Registrovaný: 20 Sep 2012, 14:19
Bydlisko: Dubnica nad Váhom
Dal Ďakujem: 13 x
Dostal Ďakujem: 148 x

Re: Výroba luku

Poslaťod cornus » 30 Jan 2015, 11:36

Na chrbát sa používa logicky drevo pevné v ťahu, napríklad jaseň, brest, bambus...
Na brucho drevo pevné v tlaku, napríklad tmavé exotické drevá- Ipe, osage a podobne
Obrázok užívateľa
cornus
 
Príspevky: 237
Registrovaný: 11 Máj 2012, 08:44
Bydlisko: Galgocz
Dal Ďakujem: 85 x
Dostal Ďakujem: 80 x

PredchádzajúciĎalší

Späť na Remeslá

Kto je on-line

Užívatelia prezerajúci fórum: Žiadny registrovaný užívateľ nie je prítomný a 1 hosť