Odporúčame najlacnejšie PZP online - uzavripzp.sk a Peniazomat

Vyrezávanie z dreva

Rôzne druhy ľudových remesiel, vaše výrobky, postupy, rady.

Re: Vyrezávanie z dreva

Poslaťod bb69 » 02 Mar 2018, 16:00

Stojí vysoká, divá Poľana, mať stará ohromných stínov... (Andrej Sládkovič: Detvan)
Obrázok užívateľa
bb69
 
Príspevky: 123
Registrovaný: 25 Sep 2014, 15:40
Bydlisko: Očová
Dal Ďakujem: 898 x
Dostal Ďakujem: 454 x

Re: Vyrezávanie z dreva

Poslaťod bb69 » 09 Máj 2018, 18:11

Od konára (v tomto prípade hrabového) k lyžici - takto to robím ja
Prílohy
Hrab 5.JPG
IMG_2274 (2).JPG
IMG_2278 (2).JPG
IMG_2279 (2).JPG
IMG_2280 (2).JPG
IMG_2284 (2).JPG
IMG_2312 (2).JPG
Hrab 7.JPG
Hrab 6.JPG
Stojí vysoká, divá Poľana, mať stará ohromných stínov... (Andrej Sládkovič: Detvan)
Obrázok užívateľa
bb69
 
Príspevky: 123
Registrovaný: 25 Sep 2014, 15:40
Bydlisko: Očová
Dal Ďakujem: 898 x
Dostal Ďakujem: 454 x

Re: Vyrezávanie z dreva

Poslaťod bb69 » 15 Máj 2018, 10:57

Taký netypický poldecáčik z brezového dreva
Prílohy
IMG_2636.JPG
IMG_2633.JPG
IMG_2629.JPG
IMG_2625.JPG
Naposledy upravil bb69 dňa 29 Jún 2018, 19:16, celkovo upravené 1
Stojí vysoká, divá Poľana, mať stará ohromných stínov... (Andrej Sládkovič: Detvan)
Obrázok užívateľa
bb69
 
Príspevky: 123
Registrovaný: 25 Sep 2014, 15:40
Bydlisko: Očová
Dal Ďakujem: 898 x
Dostal Ďakujem: 454 x

Re: Vyrezávanie z dreva

Poslaťod bb69 » 20 Máj 2018, 11:42

Trnková servírovacia lyžica
Prílohy
Trnková servírovačka (2).JPG
Trnková servírovačka (1).JPG
Trnková servírovačka (3).JPG
Trnková servírovačka (4).JPG
Stojí vysoká, divá Poľana, mať stará ohromných stínov... (Andrej Sládkovič: Detvan)
Obrázok užívateľa
bb69
 
Príspevky: 123
Registrovaný: 25 Sep 2014, 15:40
Bydlisko: Očová
Dal Ďakujem: 898 x
Dostal Ďakujem: 454 x

Re: Vyrezávanie z dreva

Poslaťod AtómovýHad » 12 Júl 2018, 14:18

Ahojte priatelia! Konečne som si urobil koňa na vyrezávanie obojručným nožom (shaving horse, stolica?, starček?, ako sa to vlastne volá po našom?) :P

Čeľuste / hlava je na anglický štýl. Je celý zo starých foršní väčšinou asi smrek alebo borovica a z čerstvých konárov z liesok na nohy a čapy, kolík/čap na pridržiavanie obrobku je z dubu, tiež zo starej hrubej laty. Ešte musím dorobiť poriadnu podperu "Quoin" pod tú platformu na ktorej je položený obrobok a bude kompletný. V fotkách na odkaze dole uvidíte aj vylepšenia ako "holdfast" na pripnutie obrobku na pílenie napr. a tiež dom na konci v predu pod platformou pripevnil malý kus preglejky aby mi zachytával obrobok keď si dám pauzu a už ho nedržím v čeľustiach.

Zadné nohy sa mi nepodarilo urobiť do správneho uhla tak tomu sa ešte budem asi venovať.

IMG_20180608_194945_small.jpg


Veeľa fotiek aj z výroby:
https://www.dropbox.com/sh/jetso8bs0w9nwkk/AABlBJPDoKqPmLKv_t5dKoE8a?dl=0
Sledujte môj Instagram >> https://www.instagram.com/chainsawmill.sk/
http://www.sashe.sk/JohnKrakatoa/detail/wasp << Môj obchod s paracord vecami a gumipuškami.
Obrázok užívateľa
AtómovýHad
 
Príspevky: 120
Registrovaný: 29 Apr 2012, 01:34
Bydlisko: Zvolen
Dal Ďakujem: 240 x
Dostal Ďakujem: 42 x

Re: Vyrezávanie z dreva

Poslaťod opossum » 13 Júl 2018, 18:39

mám chlapci takúto otázku:
mám doma dva kusy z kmeňa slivky, priemer cca 30cm, dlžka cca 60cm, odrezané asi pred troma týždňami. Majú na sebe kôru. Chcem z toho vysústružiť nejaké väčšie misy. Ako teba naložiť s kmeňmi? Rozštiepiť teraz pozdĺžne, alebo nie? Dať dolu kôru alebo nie? Zatrieť priečne rezy farbou alebo nie? Ako postupovať, aby to nepopraskalo, a bol z toho úžitok?
opossum
 
Príspevky: 357
Registrovaný: 20 Sep 2012, 14:19
Bydlisko: Dubnica nad Váhom
Dal Ďakujem: 15 x
Dostal Ďakujem: 176 x

Re: Vyrezávanie z dreva

Poslaťod AtómovýHad » 13 Júl 2018, 21:25

No najlepšie by bolo si už teraz to rozdeliť na koľko kusov chceš podľa veľkosti mís aké z toho chceš, a hneď ich aj za zelená vysustruzit na hrubo a natret cele tie nahrubo vytočené misy voskovou farbou (je nato aj produkt anchorseal). A dat na tienený vzdušný fľak na rok dva tri podľa hrúbky.
Sledujte môj Instagram >> https://www.instagram.com/chainsawmill.sk/
http://www.sashe.sk/JohnKrakatoa/detail/wasp << Môj obchod s paracord vecami a gumipuškami.
Obrázok užívateľa
AtómovýHad
 
Príspevky: 120
Registrovaný: 29 Apr 2012, 01:34
Bydlisko: Zvolen
Dal Ďakujem: 240 x
Dostal Ďakujem: 42 x

Re: Vyrezávanie z dreva

Poslaťod Pája » 16 Júl 2018, 14:00

No já bych řekla, že hlavně odkornit - kvůli broukům, a pak asi co nejrychlej zpracovat. Za zelena to bude nejlépe opracovatelné. Ničím bych to nenatírala, a nechala pomalu vyschnout v pilinách a odřezcích někde na stinném místě, nejlépe, kde není takové vedro, jako venku. V tomto počasí se Ti udělají trhliny ve dřevě velmi rychle kvůli obrovskému pnutí, které ve dřevě je. Slivka a ovocné stromy obzvlášť, protože má vřetenitě vedená vlákna. Pokud to potřebuješ uskladnit, tak odkornit, nařezat podélně kvůli napětí a nechat někde podložené ve stínu, kde proudí vzduch a kde na to nebude pršet.
Kráčím, tedy jsem.
Fail again, fail better. (S. Beckett)

Blog Lesní želvy
Facebook
Obrázok užívateľa
Pája
Amazonka
 
Príspevky: 1173
Registrovaný: 05 Júl 2010, 20:13
Bydlisko: Morava
Dal Ďakujem: 979 x
Dostal Ďakujem: 1366 x

Re: Vyrezávanie z dreva

Poslaťod opossum » 16 Júl 2018, 18:47

Hm, zrovna som včera čítal, že práve slivka zvykne veľa praskať, a autor článku (stolár) tvrdil, že nechať celý kmeň cez zimu tak, až na jar ho porezať na dosky (týkalo sa to reziva). A že do slivky sa mu ešte žiadny hmyz nepustil. Samozrejme odporúčal zrezať slivku v čase vegetačného pokoja, čo nie je môj prípad, pretože slivku vyrezali v mestskej knižnici, ja som len urobil poriadok s konármi a kmeň si zobral...V každom prípade ďakujem za rady, niečo už vymyslím...
opossum
 
Príspevky: 357
Registrovaný: 20 Sep 2012, 14:19
Bydlisko: Dubnica nad Váhom
Dal Ďakujem: 15 x
Dostal Ďakujem: 176 x

Re: Vyrezávanie z dreva

Poslaťod Gondil » 23 Júl 2018, 07:53

Necham na moderatoroch, ci to patri sem alebo sa vytvori nejaka nova tema. Nejde zrovna o vyrezavanie z dreva ale je to scasti praca s drevom. Opravoval som lak na starom asi 60 rocnom jedalenskom stole. Lak uz bol skaredo vypraskany, olupoval sa a plus bol na povrchu kde tu nalepeny akysi textilny material, ktorym boli podlepovane stare gumene obrusy. No jednoducho des. Lak som odstranil pomocou teplovzdusky a spachtle, nasledne prislo na radu brusenie vibracnou bruskou ale to sa mi moc nepacilo lebo to robilo skrabance tak nakoniec som presiel na rucne brusenie a s nim som uz bol podstatne spokojnejsi. Lakovanie bolo tragicke kedze to nemam moc v ruke a tak je lak trochu zvrasneny od stetin stetca. Nepodarilo sa mi vytvorit jednoliatu lakovanu plochu. Zial neda sa hovorit o profi restauratorskej praci, stol mal na viacerych miestach odlepenu a vytrhanu dyhu a to bolo nad moje sily.
Foto: https://photos.app.goo.gl/2PN6RfyxtqpFM6Eq6
Obrázok užívateľa
Gondil
 
Príspevky: 190
Registrovaný: 06 Aug 2015, 17:08
Bydlisko: Bošany, Veľké Zálužie (rodisko)
Dal Ďakujem: 196 x
Dostal Ďakujem: 188 x

Re: Vyrezávanie z dreva

Poslaťod opossum » 29 Júl 2018, 19:09

Atom Had
hovoríš sústružiť ešte nie celkom vysušené? Ja som myslel, že takto sa vyrezáva dlátom. Platí to aj pre sústruženie?

Gondil
asi lepšie je lak striekať pištoľou. A koľko krát si lakoval? Lebo pri lakovaní ide v podstate o to, opakovať a brúsiť nátery dovtedy, kým povrch nie je úplne hladký.
opossum
 
Príspevky: 357
Registrovaný: 20 Sep 2012, 14:19
Bydlisko: Dubnica nad Váhom
Dal Ďakujem: 15 x
Dostal Ďakujem: 176 x

Re: Vyrezávanie z dreva

Poslaťod AtómovýHad » 31 Júl 2018, 13:49

Hej, vysústružiť ešte zelené ale na hrubo keďže sa drevo bude ohýbať pri sušení, aby ti z toho vyšla miska toho tvaru čo chceš. Podľa mňa to je dobré takto robiť hlavne preto aby sa to rýchlejšie vysušilo (musíš použiť nejaký "sealer" ako vosk aby to zase veľmi nepopraskalo keďže čím menej dreva máš tým rýchlejšie sa suší a tým viac praská) a nezaberalo veľa miesta na ten min. rok čo sa to bude sušiť.

Videl som to takto youtubera Frank Howarth robiť myslím, asi toto video napr:
Sledujte môj Instagram >> https://www.instagram.com/chainsawmill.sk/
http://www.sashe.sk/JohnKrakatoa/detail/wasp << Môj obchod s paracord vecami a gumipuškami.
Obrázok užívateľa
AtómovýHad
 
Príspevky: 120
Registrovaný: 29 Apr 2012, 01:34
Bydlisko: Zvolen
Dal Ďakujem: 240 x
Dostal Ďakujem: 42 x

Re: Vyrezávanie z dreva

Poslaťod SKW » 31 Júl 2018, 16:21

Len drobná pripomienka k tomu praskaniu - len čerstvé drevo ktoré je hrubé praská. Ak však vysústružíš napríklad misku z čerstvého dreva (napr z buka) a stenu urobíš do tenka tak miska pri sušení nepraskne, zdeformuje sa mierne, ale nepraskne. Ak stenu necháš hrubú, miska praskne. Platí to aj pri kuksách a lyžiciach. Ak kuksu vystrúhaš rýchlo a steny do tenka, nepraskne ti aj keď ju necháš len tak na polici v dielni, odskúšané.

Pri sústružení záleží na tom aký chceš mať výsledný produkt - či symetrickú misku alebo takú stredovekého vzhľadu, mierne prehnutú. Ak chceš symetrickú misku z vysušeného dreva ktorá sa viac nebude deformovať, musíš si nasušiť predsústružené polotovary misiek, ktoré po vysušení a zároveň zdeformovaní budeš sústružiť druhýkrát. Ak chceš misku stredovekú mierne zdeformovanú asymetrickú, tak sústružíš priamo z čerstvého alebo poločerstvého dreva, steny rovnomerne do hrúbky max 2cm a po vysústružení nič viac neriešiš len ju položíš na policu sušiť, po 2-3 týždňoch z nej môžeš jesť :wink:
“In the school of the woods, there is no graduation day.” - HORACE KEPHART, Camping and Woodcraft, 1917

SKW Bushcraft blog
Youtube kanál
Obrázok užívateľa
SKW
Moderátor
 
Príspevky: 931
Registrovaný: 05 Aug 2010, 22:36
Bydlisko: Poltár
Dal Ďakujem: 635 x
Dostal Ďakujem: 1521 x

Re: Vyrezávanie z dreva

Poslaťod Gondil » 06 Aug 2018, 07:51

@opossum Hej to mi doslo, ze to je lepsie striekat pistolou, no tu som nemal a uz ma tlacil cas, boli sme bez stola nejake 2 tyzdne takze to bolo tak narychlo aby bola manzelka spokojna :) Natieral som iba 2x, viem tiez malo a ten zbrus tiez nebola ziadna slava, brusil som 400kou co je asi dost jemne, strasne sa to zanasalo (neznasam brusenie laku :D). Uprimne, nikdy som nemal dostatok trpezlivosti na dofinisovanie povrchu, to musim este dotrenovat psychiku, aby som vytrval s maximalnym snazenim az dokonca :D
Ak by ten stol bol v dobrom stave aj co sa tyka dyhy tak by ma to trapilo, ze to nie je "dokonale" ale ako som spominal, na viacerych miestach (i ked nie na hlavnej ploche ale hlavne zboku) bola dyha odlepena a vytrhnuta, takze stol tak ci tak nie je v 100% stave takze to, ze su tam nejake drobne chybicky krasy na laku ma az tak netrapi. podstatne pre mna bolo odstranit stary hnusny lak, trochu vybrusit a nalakovat znovu lebo drobec zacina vsetko obhryzavat a olizovat a nepotrebujeme h ofurt kontrolovat ci nema zvachel stareho laku v ustach :D
Obrázok užívateľa
Gondil
 
Príspevky: 190
Registrovaný: 06 Aug 2015, 17:08
Bydlisko: Bošany, Veľké Zálužie (rodisko)
Dal Ďakujem: 196 x
Dostal Ďakujem: 188 x

Re: Vyrezávanie z dreva

Poslaťod opossum » 06 Aug 2018, 19:17

ono lakovanie je veda sama o sebe, pracoval som nejaký čas pri výrobe akustických gitár, takže viem. 400 je na začiatok veľmi jemná, začína sa hrubším šmirglom, len teraz z hlavy ti nepoviem akým. Ono ide v podstate o to, aby lak zalial priehlbiny a póry, samozrejme nie veľké, lebo to pod lakom potom vidno, takže povrch pred lakovaním musí byť relatívne rovný a hladký (nesmú byť vidno žiadne škrabance po brúsnom papieri). Ak je drevo priveľmi pórovité, tak sa najprv vypĺňa plničom, ta je taká čierna sračka...ale to ber len ako také moje spomienky na lakovanie, nie som v tom odborník. Skúsim pozrieť, či nemám o tom v PC nejaké poznámky.
ešte: lak sa jemným šmirglom brúsi "pod vodou", nie za sucha, aby sa obrúsené častice odplavovali. A máš pravdu, je to lopotná robota :) práve tie záverečné fázy brúsenia "na jemno".
opossum
 
Príspevky: 357
Registrovaný: 20 Sep 2012, 14:19
Bydlisko: Dubnica nad Váhom
Dal Ďakujem: 15 x
Dostal Ďakujem: 176 x

Predchádzajúci

Späť na Remeslá

Kto je on-line

Užívatelia prezerajúci fórum: Žiadny registrovaný užívateľ nie je prítomný a 0 hostia


cron