Zámerom tohto príspevku je pomôcť začiatočníkom, ktorí ešte neovládajú základy brúsenia. Taktiež ukázať, že perfektne nabrúsený nôž nemusí byť vždy len otázkou drahých kameňov a brúsok. Existuje jedno celkom lacné a veľmi efektívne riešenie a tým sú
brúsne dostičky.
Ich výroba je úplne jednoduchá, potrebujete hladkú plochú dosku, najlepšie vyhobľovanú, kobercovú pásku, rôzne brúsne papiere, alebo ak chcete šmirgle a trochu lepidla (postačí aj obyčajné biele lepidlo na papier).
Jedinou nevýhodou týchto dostičiek je ich kratšia životnosť. No nieje žiadny problém vymeniť opotrebovaný pás za nový a pritom z jedného listu brúsneho papiera, ktorý stojí pár centov, si ich viete vystrihnúť 7-8 v závislosti od toho, akú veľkosť dostičky máte. Dovolím si tvrdiť, že pri správnom postupe je možné pomocou takýchto obyčajných dostičiek nabrúsiť nôž rovnako dobre, ako na drahých kameňoch.
Na tento účel sú najvhodnejšie tzv. vodné šmirgle týchto zrnitostí. Rozdelil som ich približne do troch tried:
- 240 - drsný
- 320 - drsný
- 400 - jemný
- 600 - jemný
- 800 - jemný
- 1200 - honovací
- 2000 - honovací
Drsné - slúžia na odstránenie veľkého množstva ocele pri malom počte ťahov. Zanechávajú veľmi drsný povrch čepele. Ak by ste po brúsení na tomto type šmirgľov vložili nôž pod mikroskop, uvidíte, že ostrie je zubaté ako pílka. Používajú sa vtedy, ak je nôž veľmi tupý. Následne je potrebné prejsť na jemnejší až najjemnejší šmirgeľ. Ak nôž nieje výrazne zatupený, nieje potrebné brúsiť na drsnom šmirgli.
Jemné - zanechávajú jemnejší povrch, odstraňujú málo ocele a je potrebné robiť na nich viac ťahov. Pri bežnom brúsení začíname práve na niektorom z jemných šmirgľov. Po opakovanom používaní sa ich z nich stávajú šmirgle honovacieho typu.
Honovacie - sú najjemnejšie, používajú sa ako posledné, dodajú ostriu vyleštený vzhľad a zanechajú povrch najhladší. Taktiež zanechajú najkompaktnejšie ostrie. Na tomto type šmirgľov je potrebné urobiť najviac ťahov.
VÝROBA BRÚSNEJ DOSTIČKY:Dostička by mala byť široká ako kobercová páska približne 5cm a hrubá 1cm. Jej dĺžka môže byť rôzna, podľa vášho vkusu, ja zvyknem robiť od 15 do 20cm. Doska musí byť úplne
rovná a
hladká. Akékoľvek nerovnosti na doske porušia pravidelnosť výbrusu. Je možné použiť aj opracovanú tabličku skla, kde je zaručená tá najdokonalejšia rovnosť povrchu.
Na dostičku nalepte kobercovú pásku ako podklad. Má význam hlavne pri výmene šmirgľa. Ak by ste nalepili šmirgeľ na priamo na dostičku, tak neskôr budete mať problém dať ho dole a povrch dosky ostane hrboľatý, poznačený od lepidla.
Starými nožnicami vystrihnite pás brúsneho papiera rovnakého rozmeru ako je doska. Naneste naň tenkú vrstvu lepidla a prilepte ho na dosku. Prilepením rôzne drsných šmirgľov na obe strany dostanete kombinovanú brúsnu dostičku. Na jednej strane môžete použiť napríklad 400 a na druhej 800, alebo 600 a 1200 atď. Výhodou obojstrannej brúsnej dostičky je navyše to, že keď si ju položíte napríklad na peň, tak vám počas brúsenia bude pekne stáť na mieste.
POSTUP PRI BRÚSENÍ:Tu si najprv treba uvedomiť, že existujú rôzne typy výbrusov na nožoch a každý si vyžaduje iný spôsob brúsenia. Takže pred brúsením odporúčam oboznámiť sa s druhmi výbrusov, určiť aký máte na svojom noži a na základe toho aplikovať príslušnú metódu brúsenia. Napríklad nôž, ktorý používam v tomto návode (Mora 511), má škandinávsky výbrus a brúsi sa spôsobom aký budem opisovať nižšie. To však neznamená, že rovnakým spôsobom môžete brúsiť aj nôž s konvexným výbrusom. Taktiež je dôležité spomenúť, že tieto brúsne dostičky je možné používať aj nasucho, tzn. nieje potrebné ich pred alebo počas brúsenia namáčať.
Tip:
Nikdy nepoužívajte stolové krúžkové rýchlobrúsky, tie do ktorých položíte nôž a beháte dopredu-dozadu. V tomto si akurát tak zruinujete ostrie. Položte nôž lícom na začiatok brúsnej dosky.
Čepeľ nakloňte tak, aby sa celá plocha výbrusu dotýkala brúsnej plochy.
Ťaháte proti ostriu. Počas ťahu dole odďaľujete ruku aj mierne do strany, aby ste nabrúsili celú dĺžku ostria. Nesnažte sa tlačiť na dostičku, radšej používajte
ľahké ťahy a viac opakovaní.
Pri špičke treba nôž jemne nadvihnúť, aby celá špička prišla pekne do kontaktu s brúsnou plochou.
Toto isté opakujete po prevrátení noža na druhú stranu, pamätajte, vždy ťaháte proti ostriu. Je potrebné, aby ste dodržali rovnaký počet ťahov na oboch stranách výbrusu. V prípade častého porušovania tejto zásady si postupom času vytvoríte nepravidelný výbrus, čo je nežiaduce.
Je nezmysel snažiť sa určiť nejaký konkrétny počet opakovaní, potrebných na nabrúsenie noža, pretože to závisí od stupňa zatupenia. No platí zásada trojnásobného zvyšovania počtu ťahov pri postupe z drsného na jemnejšie šmirgle. Príklad: Ak na drsnom šmirgli urobíte dajme tomu 10 ťahov (5 na jednej a 5 na druhej strane) na jemnom musíte urobiť 30 ťahov a na honovacom 90, aby ste dosiahli zrkadlový finiš a perfektnú ostrosť.
Skúškou správnosti, či ste správne nabrúsili nôž je jednoduchý očný test, pri ktorom nasmerujete čepeľ vodorovne, ostrím nahor a pozriete sa zvrchu na ostrie. Ak na ostrí vidíte miesta, v ktorých sa odrážajú slnečné lúče, musíte sa vrátiť k šmirgľom a proces brúsenia zopakovať. Ak je ostrie bez odrazu, môžete pristúpiť k
obťahovaniu noža.
Obťahovanie je rovnako dôležité ako samotné brúsenie. Obťahovanie odstráni takzvanú "ihlu", ktorá sa vytvorí na ostrí počas brúsenia na šmirgľoch, alebo kameňoch. Sú to vlastne častice ocele, ktoré sú stále pripojené a balancujú na ostrí. Obťahovaním sa zároveň na úplnom konci ostria vytvorí mikroskopická konvex fazetka a dokonale zahladí aj tie najmenšie nerovnosti.
Tip:
Pravidelné (časté) obťahovanie noža po každej činnosti podstatne predlžuje životnosť ostria bez potreby siahnuť po brúsnych šmirgľoch/kameňoch.Ako obťahovadlo je najlepší remeň z kvalitnej kože. Dobre poslúži aj starý ČSĽA opasok s prackou. Je možné použiť iba opasok samotný, no ak naň nanesiete brúsnu pastu, podstatne znásobíte účinnosť obťahovania.
Nanášanie pasty.
Obťahovanie sa robí opačným spôsobom než brúsenie, tzn. nôž ťaháme po opasku smerom po ostrí. Ťahy musia byť robené <strong>striedavo na jednu a druhú stranu čepele</strong>. Môžete si opasok položiť napríklad na kraj stola, alebo ak ste v lese, koniec opaska upevníte o vetvu stromu, jednou rukou ho našpanujete a druhou obťahujete. Obťahovanie si vyžaduje najvyšší počet opakovaní. Urobte 100, pokojne aj 200 ťahov a váš nôž bude ostrý ako britva.
Ak si želáte odstrániť patinu z povrchu čepele, tak najlepší výsledok dosiahnete pomocou elektrickej kotúčovej brúsky a filcového kotúča s nanesenou pastou. No v prípade, že toto náradie nemáte, je možné vyleštiť čepeľ aj ručne. Naneste brúsnu pastu na kúsok rifľoviny a ručne preleštite. Pozor však na prsty, ostrie je veľmi blízko a stačí jeden nepozorný ťah!
Ja ešte ako posledný krok zvyknem obtiahnuť nôž aj na prírodnom obťahovadle z brezovníka.
Výsledkom je najvyššia ostrosť. Môžete si pokojne oholiť predlaktie ruky, no myslím že oveľa "normálnejším" dôkazom je schopnosť noža bez problémov nakrájať papier.
Takáto brúsna dostička je vynikajúca vec do batohu na brúsenie v lese. Je ľahučká, spratná (hodíte do batohu a ani neviete, že ju máte, kdežto nosiť kameň...), v prípade zašpinenia je umývateľná, nevadí jej vlhkosť, dokonca ju v pohode môžete nechať na daždi, nemusí vás trápiť ak ju náhodou stratíte. V kombinácii s opaskom, ktorý s podstate nosíte stále so sebou, viete svoj nôž dostať do perfektného stavu kedykoľvek. Je vhodná pre začiatočníkov, aby si osvojili zručnosti brúsenia predtým, než sa rozhodnú prejsť na nejaké kvalitnejšie kamene. No nieje to pravidlo, ja tiež vlastním aj kvalitné kamene a pritom veľmi rád používam túto alternatívu hlavne na potulkách.