tak sam soma niečo našiel, ide síce o lakovanie gitár, ale snáď sa to dá použiť všeobecne:
Lakovanie
1. Na mastné dreviny (indický palisander, santos palisander = pau-fero, eben, coco-bolo, ovango, mahagon). Izolátor sa mieša v pomere 1:1. Izolátor musí schnúť a zrieť na voľnom vzduchu 5 hodín. Potom sa nastrieka druhá vrstva izolátora. Na mahagon sa strieka 1.vrstva izolátora a 2.vrstva redšieho laku.
2. Lak sa mieša v pomere lak : tužidlo : riedidlo = 100 : 10 : 20.
Izolátor sa nepoužíva na javor. Na javor sa použije len lak.
3. Prvá vrstva izolátora sa brúsi bp240 ručne, treba len obrúsiť chĺpky a ofúkať povrch.
4. Do druhej vrstvy izolátora sa votrie plnič, ktorý slúži na vyplnenie pórov mastných drevín. Plnič má označenie PORENFÜLLER:
PORENFÜLLER S7 13 = riedidlo
PORENFÜLLER PO 7 = na tmavý mahagon
PORENFÜLLER PO 9 = na palisander
Plnič sa pripraví na konzistenciu riedkej kaše. Nanáša sa handričkou a zotrie sa papierom, kým nie je suchý. Plnič dozrieva cca 1 hodinu, potom sa prebrúsi bp240 ručne.
5. Ďalej sa povrch strieka vrstvami laku toľkokrát, aby boli vyplnené všetky póry a nerovnosti lakom. Tesne pred striekaním lakom treba povrch ofúkať vzduchom kvôli odstráneniu jemného prachu. Každá vrstva pozostáva z dvoch po sebe nasledujúcich nástrekov. Každá nalakovaná vrstva musí odstáť na otvorenom vzduchu 45 minút (treba nastaviť digitálny časovač), aby nevznikli v laku bublinky a potom sa dosušuje v peci pri teplote 60°C po dobu 30 minút alebo pri teplote 50°C po dobu 40 minút.
6. Prvá vrstva laku sa brúsi bp240 ručne, ďalšie vrstvy sa môžu brúsiť vibračnou brúskou. Vrstvy laku sa nebrúsia preto, aby sa vyrovnali nerovnosti laku, ale preto, aby ďalšia vrstva laku lepšie chytila na predošlú. Prípadné nerovnosti a hlbšie póry sa vyrovnávajú postupne ďalšími vrstvami laku. Pri brúsení novým bp240 môžu vzniknúť škrabance, ktoré sa ale nevybrusujú, iba sa odstráni z nich prach pomocou technického benzínu.
7. Posledná vrstva laku sa strieka vtedy, keď sú uzavreté všetky póry. Posledná vrstva laku sa vybrúsi sieťkou č.600 do matu a potom brúsnym papierom č.1500 pod vodou v smere vlákien. Treba pozorne kontrolovať kvalitu brúsenia zrakom. Kal z laku sa očistí navlhčeným papierom alebo handričkou.
8. Ak má byť posledná vrstva z matného laku, potom treba postupovať nasledovne:
Všetky predošlé vrstvy budú z lesklého laku. Vrstva, ktorá predchádza matnému laku, sa vybrúsi bp320. Prvá vrstva matného laku pozostáva z dvoch nástrekov. Ak treba, postup sa zopakuje.
Až po tejto prípravnej operácii sa nalakuje matným lakom. Matný lak sa brúsi nasledovne: najprv sieťkou č.600 a potom bp1500 pod vodou.
Leštenie
1. Plstený kotúč určený na leštenie treba pred samotným leštením ošetriť bp80, aby sa
odstránili staré zvyšky brúsnej pasty. Pri mimoriadne zanesenom kotúči rekonštruovať pílkovou kefou a vlasy ostrihať.
2. Najprv sa leští tmavou pastou naprieč vláknam. Tlak pri leštení nesmie byť ani malý, ani príliš veľký, aby sa lak nespálil a tým nepoškodil. Dôležité je hlavne pri leštení kritických miest okolo otvoru nezostávať na jednom mieste, inak hrozí spálenie laku.
Radšej všeobecne leštiť pod menším tlakom a potom lak doleštiť, ako pod veľkým tlakom a lak prepáliť.
3. Potom sa leští svetlou pastou, ale v pozdĺžnom smere.
4. Nasleduje lešenie tekutou pastou č.1, ktorá sa nanáša malým kotúčom (baranom) upevneným v stojanovej vŕtačke na mokro. Platia tie isté zásady leštenia, ako pri veľkom kotúči.
5. Potom sa leští ešte tekutou pastou č.2, molitanovým kotúčom.