Tradiční batohy a rámové krosny

Ruksaky, nosné systémy...

Tradiční batohy a rámové krosny

Poslaťod Pája » 21 Feb 2013, 23:29

Napadlo mě, že tu ještě nemáme vlákno, které by se věnovalo pouze tradičním plátěným a rámovým batohům, tak často zmiňovaných v souvislosti se zálesáky a zálesáckými dovednostmi. Takže když jsem dnes natrefila na jistý článek na toto téma, přišlo mi poměrně zajímavé některé části přeložit pro náš portál.
Doufám, že se vlákno uchytí, a najdou se členové, co podobné zavazadlo nosí běžně, případně se podělí o návod na jeho výrobu. ;-)

***

Krosny s vnějším rámem jsou zajímavé nejen díky rozmanitosti v použití, ale také díky tvarové různorodosti a možnosti experimentovat s konstrukcí. Rám je možno vyrobit z různých materiálů, ze dřeva, hliníku nebo například carbonfíbru.

Ačkoliv nevíme, jak dlouho lidé nosí zavazadla na zádech, dosud nejstarší doložené datujeme do doby Ötziho, pastýře, který umrzl při přechodu Alp před 5300 lety. Pokud uvážíme, že za starožitnosti považujeme výrobky staré 100 let, je neuvěřitelné, že rámové krosny existují již více než 53 století.

Obrázok
Obrázok

Od Ötziho doby pak lze doložit rámové konstrukce zavazadel ve většině částí světa.

Ve fjordech a izolovaných norských údolích byly známé jako ‘Hjuringsmeis’, tyto níže jsou datované k začátku 19. století:

Obrázok Obrázok

Konstrukce zvaná "Sek Med Meis", doba vzniku cca 1880:

ObrázokObrázok

Ruská tradiční krosna "Ponjagi" z Dálného východu okolo Chabarovska a východní Sibiře. Používána byla kmeny Tunguzů a Nivků. Tyto konkrétně z Irkutska:

Obrázok Obrázok

Velmi primitivní konstrukce, též východní Rusko - rogulek. Konstrukce je trojúhelníková či ve tvaru rozeklané "rybí kůstky"

Obrázok
Obrázok
Obrázok
Kráčím, tedy jsem.
Fail again, fail better. (S. Beckett)

Galerie výrobků na knife.cz
Instagram
Obrázok užívateľa
Pája
Amazonka
 
Príspevky: 1299
Registrovaný: 05 Júl 2010, 20:13
Bydlisko: Morava
Dal Ďakujem: 1221 x
Dostal Ďakujem: 1710 x

Re: Tradiční rámové krosny

Poslaťod Pája » 21 Feb 2013, 23:37

V Alpách je za tradiční rámovou konstrukci považována Kraxe, vyrobená ze dřevěných komponentů.

Obrázok

Alpští nosiči byli známí jako Kraxentragen, a tahali se s podobnými břemeny, jako dnešní šerpové či nosiči na Bali:

Obrázok ObrázokObrázokObrázok

Podobné konstrukce krosen používají i nosiči v Tatrách. Na polské straně hor se jim říká nosiłek. Na konstrukci je možno unést břemeno až o hmotnosti až 200 kg.

Obrázok
Obrázok


Toto je výběrovný volný překlad článku z

http://74fdc.wordpress.com/2012/08/25/e ... -journeys/
Kráčím, tedy jsem.
Fail again, fail better. (S. Beckett)

Galerie výrobků na knife.cz
Instagram
Obrázok užívateľa
Pája
Amazonka
 
Príspevky: 1299
Registrovaný: 05 Júl 2010, 20:13
Bydlisko: Morava
Dal Ďakujem: 1221 x
Dostal Ďakujem: 1710 x

Re: Tradiční rámové krosny

Poslaťod Pája » 21 Feb 2013, 23:55

Krosny byly též používány domorodými kmeny v Severní Americe. Dosud o nich bylo napsáno poměrně málo, nicméně je jisté, že jimi byly inspirovány první komerčně vyráběné batohy s rámovou konstrukcí.

Obrázok

"Canoe Chair Backpack"

Obrázok ObrázokObrázok

Nejstarší dějiny masově vyráběných krosen jsou značně nejasné. Tento batoh pochází z doby kolem r. 1920. Plátěný vak nebyl součástí.

ObrázokObrázok
ObrázokObrázok

První batoh s rámovou konstrukcí byl pravděpodobně patentován plukovníkem Henry C. Merriamem roku 1886. Jeho firma vybavovala vojáky batohem s ocelovým rámem a rozpory z tvrdého dřeva, který rozprostíral hmotnost zavazadla od pasu k hýždím. Rám redukoval tlak na překřížené ramenní popruhy, které obvykle při pochodu způsobovaly bolest. Dřevěné rozpory pak sloužily i ke stavbě polního stanu.

Obrázok
Obrázok

O dvacet let později, roku 1908, Ole F. Bergans vynalezl ruksak s kovovým rámem, který si nechal patentovat o rok později. Tento muž věřil, že zavazadlo by mělo být tvarováno podle tvaru lidského těla a jeho výšky. Ohnutím lehkých kovových trubek do jednoduchého tvaru získal rám, kopírující lidská záda. Ergonomický rám též znamenal mnohem větší pohodlí pro nosiče při vláčení těžkých břemen, které se již nedotýkaly jeho zad.

Obrázok

Původně Bergans své batohy šil z kůže. Na plátno se přešlo později.

Obrázok
Obrázok

Obrázok
Obrázok
Kráčím, tedy jsem.
Fail again, fail better. (S. Beckett)

Galerie výrobků na knife.cz
Instagram
Obrázok užívateľa
Pája
Amazonka
 
Príspevky: 1299
Registrovaný: 05 Júl 2010, 20:13
Bydlisko: Morava
Dal Ďakujem: 1221 x
Dostal Ďakujem: 1710 x

Re: Tradiční rámové krosny

Poslaťod Pája » 22 Feb 2013, 00:21

Nový model Lloyda F. Nelsona z 20. let, který vyměnil tvrdou zádovou část za plátěný výplet, vycházel z tradiční indiánské krosny z tulení kůže a vrbových větví. Tento výplet zlepšil větrání zad, a též zabránil kontaktu břemena s nosičovými zády.

Obrázok

Obrázok

Obrázok

Tento batoh později přejala a vylepšila US. Army.

Obrázok

Obrázok

Batohy zn. Segen Pack vypadají o dost starší, ačkoliv ve skutečnosti byly vyráběny až do roku 1980. Prodávány byly jako "přírodě přívětivý batoh, vyráběný z původních materiálů - tedy ze dřeva, plátna, kůže a plsti.

Obrázok
Obrázok
Obrázok

No a nakonec pro zajímavost pár dnešních konstrukcí...

Dick Kelty:
Obrázok
Obrázok

US ALICE
Obrázok

JanSport
Obrázok

Obrázok


Zdroj:
Kód: Vybrať všetko
http://74fdc.wordpress.com/2012/08/25/external-frame-backpacks-applying-the-old-ways-to-the-new-journeys/
Kráčím, tedy jsem.
Fail again, fail better. (S. Beckett)

Galerie výrobků na knife.cz
Instagram
Obrázok užívateľa
Pája
Amazonka
 
Príspevky: 1299
Registrovaný: 05 Júl 2010, 20:13
Bydlisko: Morava
Dal Ďakujem: 1221 x
Dostal Ďakujem: 1710 x

Re: Tradiční rámové krosny

Poslaťod Pája » 22 Feb 2013, 00:30

Jinak pěkný návod na stavbu krosny napsali Wasteland Rangers:

Kód: Vybrať všetko
http://wastelandrangers.blogspot.cz/2012/06/jak-vyrobit-krosnu-how-to-make-frame.html
Kráčím, tedy jsem.
Fail again, fail better. (S. Beckett)

Galerie výrobků na knife.cz
Instagram
Obrázok užívateľa
Pája
Amazonka
 
Príspevky: 1299
Registrovaný: 05 Júl 2010, 20:13
Bydlisko: Morava
Dal Ďakujem: 1221 x
Dostal Ďakujem: 1710 x

Re: Tradiční rámové krosny

Poslaťod mirius » 22 Feb 2013, 21:41

http://www.youtube.com/watch?v=_5vZA9wG ... sults_main
Dovolim si vlozit video.
Pekne ukazky Paja.
mirius
 
Príspevky: 12
Registrovaný: 12 Feb 2013, 23:23
Bydlisko: Trencin okolie
Dal Ďakujem: 2 x
Dostal Ďakujem: 5 x

Re: Tradiční rámové krosny

Poslaťod mirius » 22 Feb 2013, 21:47

Tie drevene SEGENY sa mi pacia.Vyzera to ako cast z operadla zo stolicky.Tiez som premyslal o uprave operadla... :D Len ci by to bolo rozmerovo zhodne s a kopirujuce chrbat.
mirius
 
Príspevky: 12
Registrovaný: 12 Feb 2013, 23:23
Bydlisko: Trencin okolie
Dal Ďakujem: 2 x
Dostal Ďakujem: 5 x

Re: Tradiční rámové krosny

Poslaťod Pája » 23 Feb 2013, 18:05

Tak jo, popojedem.

Dvě videa, nemůžem jinak, než začít strýčkem Rayem:



Arondidack pack basket, nůše z dřevěných loubků.



Obrázok

No když jsme u tradičních batohů, je třeba zmínit i severský vak ze splétané březové kůry. Březová kůra tu nahrazuje hovězí kůži, ze které se jinde různé torny a batohy vyráběly běžně.

Obrázok

Obrázok

Z cedrové kůry je podobně pletli severoameričtí indiáni v severním Wisconsinu.

Obrázok

Splétat se dá kde co, třeba i liána, jako to dělá kmen Co-tu ve Vietnamu.

Obrázok

Více o splétaných krosnách lze nalézt na:
Kód: Vybrať všetko
http://74fdc.wordpress.com/2013/01/18/woven-backpacks-design-rooted-in-history-and-tradition/


(časem můžu přeložit)
Kráčím, tedy jsem.
Fail again, fail better. (S. Beckett)

Galerie výrobků na knife.cz
Instagram
Obrázok užívateľa
Pája
Amazonka
 
Príspevky: 1299
Registrovaný: 05 Júl 2010, 20:13
Bydlisko: Morava
Dal Ďakujem: 1221 x
Dostal Ďakujem: 1710 x

Re: Tradiční batohy a rámové krosny

Poslaťod Nataniel » 24 Feb 2013, 15:15

Ahojte,

Tu je návod od kamaráta Anťasa a tak isto môj preklad na výrobu drevenej krosny http://www.livinghistory.sk/web.php?cl=krosna .

A fotogaléria členov T.O. Ontheroads, kde pár jedincov nosí krosnu na vandre http://hubenourjoe.rajce.idnes.cz/Zimni ... G_1709.jpg alebo http://astaldeovo.rajce.idnes.cz/Dvanac ... 051374.jpg
Na cestě sa chovaj tak, jako by ses plížil za zvěří, nepřítele musíš spatřit první
Obrázok
Modrú oblohu !
Obrázok užívateľa
Nataniel
 
Príspevky: 480
Registrovaný: 20 Júl 2010, 11:08
Dal Ďakujem: 417 x
Dostal Ďakujem: 415 x

Re: Tradiční batohy a rámové krosny

Poslaťod kolovrat » 08 Nov 2013, 21:12

Dúfam, že mi autorka témy prepáči. Nebudem dnes písať o tradičných krosnách. V tom sa nevyznám. Ale mám pár slov k ich moderným nasledovníkom.
Najpr pár upresnení:
Nie som a nikdy som nebol aktívny turista, tester ani predavač turistického vybavenia.
Názor v tomto príspevku je čisto môj, získaný vlastnými skúsenosťami a štúdiom zdrojov (niektoré uvádzam na konci, niektoré priebežne). Nevyjadrujem názor žiadneho tábora ani nátlakovej skupiny. Netvrdím, že rámové batohy sú lepšie než samonosné. Len chcem naznačiť, že nepatria na smetisko ani odpadu, ani dejín.
Názvoslovie:
Samonosný batoh – dnešné moderné batohy s polstrovaným chrbátom a vnútornou výstuhou tvorenou či už hliníkovými planžetami alebo napínané iným spôsobom.
Krošna/krosna/rámový batoh – (kovová) kostra s vakom, pričom nebudeme rozlišovať, či sa jedná o kostru uzavretú (nazvime si ju trebárs O rám) alebo otvorenú (H rám). Pozor, niektoré rámové batohy sú vyrobené tak, že vak alebo poťah nejde z kostry sňať a tým strácajú svoju hlavnú prednosť.

Tak ako pomaly každý v tejto republike som sa dostal k veľkoobjemovému batohu skrze výrobok firmy Treksport. Vlastním Patagoniu 4X 80 litrov, model z roku 2007/2008. Výhodou tohto batohu je, že dokáže odniesť veci. A že má v cene pláštenku.
Pre študenta alebo nenáročného užívateľa postačuje, ale môj názor je ten, že by som sa na ňu nechcel spoliehať na nejakej expedícii alebo výprave ďaleko od civilizácie. Ale tento článok nie je o (ne)kvalite Patagonie, takže ako som sa dostal ku rámovému batohu ? Odpoveď je jednoduchá: skrze svojho youtube guru Nutnfancy a jeho kanál, kde som si pozrel toto video (Large Frame Backpacks: Kelty Super Tioga Part 1):
http://www.youtube.com/watch?v=ynIlrp3r_zY

Chlapík má mnoho videí s rôznym zameraním. V tých výpravných vraví, že potrebuje batoh, na ktorý sa môže spoľahnúť za každých okolností. Často chodí do oblastí, kde je to po najbližšiu civilizáciu 15 míľ, s nákladom cez 80 libier. Odniesť toľko materiálu by so samonosným batohom nezvládol. Tým ale netvrdí, že by ich odsudzoval. Nakoniec, sám vlastní aj samonosné batohy s obrovským objemom (Large Internal Frame Packs: Mountainsmith Expanse):
http://www.youtube.com/watch?v=C4F9bD93vsc
a (Kelty Eagle 128 Pack: Long Range Capabilities):
http://www.youtube.com/watch?v=8wAtOiNHSDk

Preferencie tohto pána sú však jasné. Samozrejme, vždy sa jedná o to, čo je pre konkrétneho jedinca pohodlné a výhodné.
Na základe prečítaných a pozretých materiálov doplnených o svoje skromné skúsenosti som si dovolil zostaviť tento zoznam:
Výhody:
- lepšia opraviteľnosť a údržba
- vyššia nosnosť pri podobnom objeme ako samonosný
- vetranie chrbta vďaka menšej styčnej ploche medzi rámom a telom (pri niektorých modeloch to nie je podmienka !!)
- možnosť pripnúť veci na rám takmer bez obmedzenia miesta pripnutia (tak isto závisí od konkrétneho modelu)
- lepšia nosnosť najmä objemovo malých, avšak ťažkých predmetov
- možnosť niesť neforemné bremeno
- drží tvar aj keď vak nie je naplnený
- niektoré modely (firmy Kelty) majú napináčik vaku, takže vstup do neho nie je zbortený
- krošňu pokladáme na zem o rám, nie o vak, takže lepšie drží a zároveň je obsah vaku chránený od zeme
- po sňatí z rámu lepšia hygiena vaku
- rám môžeme vybaviť núdzovo popruhmi alebo remeňmi a spraviť si tak improvizovaný nosič bremien
Nevýhody:
- rám pridáva na objeme i hmotnosti
- hluk spôsobený závlačkami na krúžok
- riziko zachytenia odevu o závlačku na krúžok
- horšia priechodnosť porastom
- ak sa jedná o konštrukciu bez (ramenného) polstrovania, tak môže byť nosenie veľmi nepríjemné
- vďaka rámu, ktorý prenáša hmotnosť a moment bremena na nositeľa, a spôsobu zavesenia ramenných popruhov (vymedzením ich závesu) batoh plandá hore-dole (namiesto zo strany na stranu ako pri samonosných)
- niekto môže mať pocit „slona v porceláne“

Podľa toho, čo som si prešiel na internete je dostupnosť a používanie rámových batohov obmedzené takmer výhradne na územie USA. Spomeňme si aspoň pár miestnych výrobcov: Kelty, JanSport, Dana Design, ALPS. Je ich viac, ale vzhľadom na dostupnosť, ceny a repetívnosť v dizajne nemá význam uvádzať ďalších.
Okrem klasických konzervatívnych turistov používajú rámové batohy aj lovci. V ich prípade ide len o nosič bremien (bez vaku). Ako príklad môžeme uviesť výrobky firiem Kelty a ALPS:
ALPS OutdoorZ Commander Freighter Frame:
http://www.alpsoutdoorz.com/outdoorz/pr ... emgRJf3Xf0
Kelty Cache Hauler 3400:
http://www.kelty.com/p-56-cache-hauler-3400.aspx
Používajú sa zhruba takto:
http://www.thediyhunter.com/images/jour ... -elk-l.jpg

Našiel som aj európskych výrobcov. Ten prvý svojou (ne)dostupnosťou a cenou smelo konkuruje produktom z USA. Jedná sa o firmu Bergans a model Finnmark:
http://www.prisjakt.no/product.php?p=185056
Potom tu máme model Lastenkraxe od Tatonky. Výhoda rámového batohu – vetranie chrba je tu „zabitá“ použitím nosného systému klasických samonosných batohov:
http://tatonka.com/Produkte/Rucksaecke- ... kraxe/1130
Zdá sa však, že je to jedna z mála dostupných možností, ako si našinec môže zadovážiť takýto rám. Tatonka je nemecká značka, zrejme by nemal byť problém „kraxnu“ objednať. Ja sám jednu vlastním. Kúpená je však v Nemecku. Zatiaľ nebolo veľa príležitostí ju poriadne vyskúšať. Uvediem aspoň fotky:
http://img.janforman.com/Kraxna18706.JPG
http://img.janforman.com/Kraxna2sqe4.JPG
http://img.janforman.com/Kraxna325m6.JPG

Pre tých, čo sa necítia byť ortodoxnými turistami, ale hľadajú zároveň niečo taktické, čo má rám a maximálne funkčný interiér/exteriér je tu firma Eberlestock s výrobkami, ktorých mozgom je Glen Eberle (Nutnfancy SHOT 2013: Eberlestock Story):
http://www.youtube.com/watch?v=pgAIFpxg4Kg
Jeho modely Warhammer a Jackhammer predstavujú míľový krok vo vývoji rámových batohov. Almarovitý vzhľad a vytŕčajúci rám zmizol. Ako ? Riešenie je až trápne jednoduché. Glen Eberle nepripol vak o rám, on ho navliekol na rám. Tým odstránil potrebu závlačiek (s nimi aj hluk a riziko zachytenia). Nie som si istý, ale týmto krokom asi nejde sňať vak z kostry. Možnosť vymedziť pohyb bremena vo vaku vďaka ďalším popruhom zvyšuje pohodu pri nosení a vylučuje nutnosť siahnuť po objemovo menšom výrobku.
J51 Warhammer: http://www.eberlestock.com/J51M%20Warhammer.htm
F52 Jackhammer: http://www.eberlestock.com/F52%20Jackhammer.htm
V prípade týchto batohov mám jednu dobrú a jednu zlú správu. Ta dobrá je, že sa dajú kúpiť na Slovensku. Tá zlá je cena. Za lacnejší Warhammer si na http://www.6mm.sk pýtajú 299E.

Existuje aj iný spôsob ako sa dostať ku krošne alebo rámu ? Najjednoduchšie je asi pozrieť inzeráty. V nich človek často nájde staré krošne poľskej výroby s otvoreným H rámom z hliníka s nitovanými priečkami a vakom zo šušťáka. Za zbytkovú cenu sa dá dostať k rámu, ktorý je prakticky nezničiteľný. Vak je väčšinou na vyhodenie, ale v rukách schopného brašnára sa dá pracovať i s týmto materiálom.
Kto nemá chuť ani čas experimentovať, môže sa veľmi ľahko dostať k alici. Je to overený rámový batoh ALICE americkej armády. Dá sa zohnať v dvoch veľkostiach. Ako každý batoh, i tento treba poriadne vyskúšať a zamyslieť sa, či sa hodí na naše účely. Na internete som našiel protichodné názory na komfort nosenia. Tak isto v jeho neprospech hrá pomerne vyššia cena presahujúca 1000 českých korún (za použitý starý vojenský materiál). Avšak vďaka svojej stálej obľube a dostupnosti v zámorí je dosť firiem (HSGI, LBT, Tactical Tailor atď.), ktoré ho svojimi doplňkami a prerábkami posúvajú do 21. storočia.
Ďalšiu možnosť predstavuje rámový batoh po švédskej armáde, ktorý mal dobrý ohlas na
http://www.bushcraft-portal.sk. Ide o tento zázrak:
http://commando.wargames.sk/Images/lk35.jpg
http://www.youtube.com/watch?v=_mPaaJrn5IE&noredirect=1

Na záver pár fotiek s mojím majetkom:
- improvizovaný nosič bremien zostrojený z H rámu, remeňov a popruhov:
http://img.janforman.com/ramzbokuhtoh.JPG
http://img.janforman.com/ramzozaduh0qr.JPG

- improvizovaný nosič bremien s nákladom:
http://img.janforman.com/ramnalozenyfvip.JPG
http://img.janforman.com/ramnalozenyzozadui92d.JPG

- klasická turistická krošňa zo 70. rokov čínskej výroby:
http://img.janforman.com/cinanzbokuverv.JPG
http://img.janforman.com/cinanzozadu7euk.JPG

- švédsky armádny batoh s mierne upraveným rámom a starší model Kelty Trekker:
http://img.janforman.com/IMG4045iuat.JPG

Nejaké články o rámových batohoch:
http://www.outsideonline.com/blog/outdo ... packs.html
http://www.petesy.co.uk/external-frame-packs/

Na záver by som chcel poďakovať Goralovi za prečítanie a pripomienky a MacGyverovi za finálne omrknutie obsahu (fórum rozpad.cz).
Obrázok užívateľa
kolovrat
 
Príspevky: 71
Registrovaný: 07 Mar 2013, 21:21
Bydlisko: západ
Dal Ďakujem: 7 x
Dostal Ďakujem: 20 x

Re: Tradiční batohy a rámové krosny

Poslaťod Marekk » 07 Jan 2014, 00:27

Vždycky se mi líbil systém samonosného rámu, krosny, pro široké možnosti uchycení výbavy, nízkou váhu a celkovou variabilitu toho systému.
Po shlédnutí jednoho z videí Davida Canterburyho jsem se rozhodl, že si něco podobného pořídím také. Chtěl jsem něco levného, ale funkčního a protože (ne, že bych měl obě ruce zcela levé) nejsem ani vynálezce, ani konstruktér, volil jsem možnost sestavit si krosnu z dostupných komponent.

Na internetu jsem našel v bazaru 2 ČSR krosny s hliníkovým rámem, které jsem koupil za 300,- Kč (obě a vč. poštovného (o: ). Ramenní popruhy jsem vyzkoušel („testoval“ by bylo silné slovo) původní, ale jevily se mi moc „fórové“.

krosna (1).jpg
krosna (2).jpg


Pak jsem zkusil přešít popruhy z nějakého U.S. nosného systému, s těmi jsem odchodil i jeden víkend, ale stále to nebylo ono.
Nakonec jsem požádal jednoho kožomilce (děkuji Martine!!), aby mi ušil popruhy nové. Nikdy jsem si nezvykl na bederní pás, tudíž šlo pouze o dva řemeny se štelovatelnou délkou a s konci přizpůsobenými tak, aby šli připnout k rámu stejně, jako byly původně připnuty originální ramenní popruhy.
Původní hliníkové kolíky jištěné „kroužkem na klíče“ jsem nahradil klasickým šroubem M8 a pojistnou matkou s plastovou vložkou. Toto mé řešení je nehlučné a myslím, že i podstatně trvalejší.

krosna.JPG


Po prvních třech dnech, které jsem s krosnou strávil okolo letošního Nového roku v Brdech musím konstatovat, že výměna popruhů byl dobrý nápad, krosna se mi příjemně nese, na zádech se nemele a nikde netlačí. Do budoucna musím ještě vyřešit dvě drobnosti – musím ucpat konce trubky, která tvoří základní tvar krosny. Nosím si domů vzorky zeminy z míst, kde jsem krosnu postavil na zem (o:
Dále bych chtěl ještě doplnit do prostoru zad „opěrný“ pásek, který by krosnu ještě více „oddálil“ od zad, ale tam trochu tápu, co z dostupných materiálů použít a hlavně jak pásek/popruh perfektně vyšponovat.


Co se balení týče, tak úplně dole mám složenou do „L“ plachtu z hobby marketu (2x3m), v ní je zasunutá BW skládací karimatka a pila ocaska. Na plachtě je položen vodotěsný 50tilitrový vodácký batoh / pytel, ve kterém mám většinou pouze spacák, pár kousků náhradního prádla a samonafukovací karimatku. Úplně nahoře je pogumovaná malá polní vz. 85, do které se mi vejde ešus, lžíce, U.S. čutora s pítkem, káva, cukr a potraviny na 3 dny.

Celková váha: 1200g
Rozměr: š. 38cm x v.85cm
Materiál rámu: hliník, průměr trubky – 2cm
Materiál popruhů: kravina 4mm
Upínání nákladu: gumicuky, případně paracord


DSCF1569.JPG
DSCF1562.JPG
Obrázok užívateľa
Marekk
 
Príspevky: 55
Registrovaný: 19 Dec 2013, 16:16
Bydlisko: VÝCHODOČECH
Dal Ďakujem: 78 x
Dostal Ďakujem: 68 x

Re: Tradiční batohy a rámové krosny

Poslaťod Marcela » 09 Jan 2014, 16:20

Můj příspěvek nebude až tolik tradiční jako ty před ním, spíše možná trochu neobvyklý, ale snad někomu pomůže, anebo ho alespoň inspiruje :wink:
Protože (celkem nedávno) zde pár nadšenců absolvovalo akci s názvem „LH“, tj. strávili v lese pár dní s přáteli z tohoto fóra s tím, že se obešli bez plastů a tomu podobných výdobytků moderní společnosti, tak jsem se rozhodla začít shánět si i já tomu odpovídající soupravu, abych s nimi mohla na takové setkání někdy v budoucnu také vyrazit, a to i ve sněhu.
No, a jelikož by se u mě doma leccos ještě co se takovéto výbavy týče našlo, narazila jsem víceméně pouze na problém samotného zabalení. Inu, ne zrovna každý má doma k dispozici velkokapacitní plátěný batoh, že?
V létě bych si asi vystačila se svojí starou uzdou (USárnou, USkou, USrancem… zkrátka jak je komu libo), přeci jen to není až tak dávno, co jsem podobným způsobem vyrážela na vandry, ovšem v zimě si člověk musí něco málo přibalit, a uzda není právě ta nejlepší volba vhodné batožiny pro toto, někdy mrazivě nevlídné, roční období.
Vzhledem k tomu, že se snažím z pochopitelných důvodů zredukovat vybavení, i na co možná nejnižší váhu, tak všeobecně upřednostňuji to, co neplní jen jediný účel, ale dá se využít i jinak, takže klasická konstrukce pro krosnu mne jaksi neuspokojovala.
Vlastně to není až tak můj nápad, nechala jsem se také pouze inspirovat. Částečně i historií Krkonoš, kde naši předci a předkyně využívali na způsob krosny mimo jiné i docela obyčejné malé sáňky.
Jaké má takovéto „balení“ výhody nemusím asi nijak dlouze objasňovat. Nejen, že plní funkci batohu – tradiční krosny, ale náklad je možné za sebou táhnout, a sáňky lze dobře využít v táboře nejen na sezení místo lavice (a vás přitom nezebe zadek), ale například pro snadnější svážení dřeva… a v neposlední řadě také k tomu, pro co byly úplně prvotně vyrobeny :D
Sehnat ony staré dřevěné sáňky není zase až takový problém, ale aby splňovaly co se od nich očekává, to už maličko zužuje jejich výběr. Důležité jsou rozměry, ať už z hlediska celkové velikosti, ale i jistých neméně důležitých parametrů kvůli možnosti nošení na zádech - měly by mít vhodné místo k upnutí nosných popruhů, a v tom nejideálnějším případě i klenutou sedačku (to je ovšem spíše věcí náhody, jelikož takto tvarované se už u nás více než spoustu let nevyrábí).
Konkrétně ty moje mají dvě (kovové) výztuhy ve stejnoměrné vzdálenosti od okrajů sedačky. Vpředu jsou saně ještě spojeny (zpevněny) silným drátem, díky němuž s nimi lze jednoduše manipulovat jakoby to bylo madlo. Latě mají lichý počet a prostřední lať sedačky spolu s výztuhou umožňuje v takovém případě snadnou montáž nosných popruhů. Ty jsem nakonec vyřešila jednoduše – jedním vyjímatelným pásem (dostatečně širokým v oblasti ramen), který bude také velmi dobře sloužit jako tažné zařízení (samozřejmě s dostatečnou délkou).
S blížícím se "Portálovým zimním srazem" jsem to musela maličko urychlit... Ostatně, jak to vše dopadlo je vidno a patrno z následujících obrázků:
Prílohy
sanky1.JPG
sanky2.JPG
sanky3.JPG
sanky4.JPG
sanky5.jpg
příroda nedělá nic zbytečně (Aristotelés)
mojerajče
Obrázok užívateľa
Marcela
 
Príspevky: 231
Registrovaný: 08 Júl 2011, 19:05
Bydlisko: Východočeský kraj
Dal Ďakujem: 3531 x
Dostal Ďakujem: 532 x

Re: Tradiční batohy a rámové krosny

Poslaťod Pája » 09 Jan 2014, 16:31

Chytré, elegantní, účelné. Zkrátka paráda. :yees:
Kráčím, tedy jsem.
Fail again, fail better. (S. Beckett)

Galerie výrobků na knife.cz
Instagram
Obrázok užívateľa
Pája
Amazonka
 
Príspevky: 1299
Registrovaný: 05 Júl 2010, 20:13
Bydlisko: Morava
Dal Ďakujem: 1221 x
Dostal Ďakujem: 1710 x

Re: Tradiční batohy a rámové krosny

Poslaťod kolovrat » 10 Jan 2014, 19:05

[quote="Marekk"]
Celková váha: 1200g
Rozměr: š. 38cm x v.85cm
Materiál rámu: hliník, průměr trubky – 2cm
Materiál popruhů: kravina 4mm
Upínání nákladu: gumicuky, případně paracord


Prosim ta, co je to za paska, ktorou si obalil ram ?
Obrázok užívateľa
kolovrat
 
Príspevky: 71
Registrovaný: 07 Mar 2013, 21:21
Bydlisko: západ
Dal Ďakujem: 7 x
Dostal Ďakujem: 20 x

Re: Tradiční batohy a rámové krosny

Poslaťod mohadive » 10 Jan 2014, 19:22

Hlavne v zime :mrgreen:
Nikdy nie je príliš neskoro na to, mať šťastné detstvo. Ale druhýkrát je to len na tebe, na nikom inom.
Obrázok užívateľa
mohadive
 
Príspevky: 213
Registrovaný: 26 Dec 2012, 21:12
Bydlisko: Spišská Nová Ves
Dal Ďakujem: 21 x
Dostal Ďakujem: 165 x

Ďalší

Späť na Ostatné

Kto je on-line

Užívatelia prezerajúci fórum: Žiadny registrovaný užívateľ nie je prítomný a 2 hostia