O toto staré remeslo sa už dlhšiu dobu veľmi zaujímam a nastal čas naštudovanú teóriu zaviesť do praxe. Nedávno som si postavil drevený sústruh, ľudovo nazývaný aj točovka, alebo tokáreň. V angličtine sa nazýva "Pole lathe", čiže palicový sústruh. Palicový preto, lebo ako zdroj točivej sily sa tradične využíva palica. Z nej vedie lanko obtočené okolo obrábaného predmetu a pripojené na pedáľ. Palica slúži ako pružina, keď zošliapnete pedáľ dolu, obrobok sa točí smerom k vám a potom sa vplyvom pružiny vráti naspäť (točí sa od vás). Takto to ide stále dookola. Dláto prikladáte vo chvíli keď zošliapnete pedál a drevo rotuje smerom k vám. Existujú sústruhy ktorých konštrukcia umožňuje točenie len jedným smerom. Ja sa budem venovať najmä vratnému sústruhu.
Pri stavbe sústruhu si môžete zvoliť spomedzi dvoch základných konštrukčných typov, od ktorých sa následne odvíjajú rôzne ďalšie variácie. Tradičný sústruh sa robil z tvrdého tesaného dreva (dub, jaseň, buk...). Váha sústruhu je dôležitá, lepší je ťažký sústruh ktorý pevne sedí a nehýbe sa počas sústruženia. Pozostáva z pevnej širokej lavice v strede ktorej je pozdĺžne vyrezaný úzky výrez slúžiaci pre pohyb stĺpikov(koníkov). Nohy sú naširoko začapované do lavice pomocou guľatých čapov. Koníky medzi ktoré sa upína sústružený predmet sú vyrobené z gulatiny, v hornej časti majú kovové centre na upnutie obrobku, v dolnej polovici majú rovný, plochý čap, ktorý umožňuje posadenie do dráhy/lavice a odspodu sa pripevnia klinom do čapového zámku. Pedáľ sa tradične robil z vetvy stromu - širokej rázsochy v tvare V, ktorá sa pripevní k doske na ktorej stojíte pomocou dvoch kožených pántov.
Druhým konštrukčným typom je trochu modernejšia verzia z reziva, ktorej autorom je hlavný predstaviteľ Green Woodworking-u v UK - Mike Abbott. Tento typ sústruhu som zvolil aj ja, nakoľko je pomerne nenáročný na výrobu a dostupnosť potrebných materiálov. Nebudem popisovať postup konštrukcie, pretože si myslím že podľa výkresov by to každý zdatnejší remeselník mal zvládnuť bez problémov. Pri fotografiách z výroby sa pristavím pri niektorých veciach ktoré považujem za dôležité spomenúť/ozrejmiť.
Ako stavebný materiál som zvolil suché smrekové drevo, hlavne kvôli dostupnosti a cene. Smrek síce nie je taký trvanlivý ako napr. dub, no ľahšie sa s ním pracuje a myslím si, že ak sústruh budete mať niekde pod strechou tak vám vydrží hodne, hodne dlho. Tiež čo sa týka váhy, je pomerne ľahký a tak som sa rozhodol hlavnú konštrukciu trochu predimenzovať (nohy a dráhu som urobil o šírke 15cm) aby bol sústruh ťažší a pevne sedel. Fošne som si vyhobľoval na hobľovačke. Pri práci si dajte hodne záležať na precíznosti vyhotovenia a snažte sa čo najpresnejšie dodržiavať pravé uhly.
Hotová jedna noha a dráha(základňa) v ktorej sa budú pohybovať koníky. Dráha musí byť urobená presne, fošne musia byť pravouhlé a bežať súbežne v jednej rovine, inak vám koníky nebudú dobre sedieť. Dlhšia dráha vám umožní vyrábať aj nejaké dlhšie predmety (rúčky, poriská, nohy stoličky/stola, atď.)
Stojka, alebo noha je pripojená k dráhe pomocou rovného čapu. Vďaka tomu je sústruh rozoberateľný a ľahko skladovateľný v prípade, že ho nebudete dlhšie používať. Na stred čapu ešte príde priečny šrób s motýlikom.
Výroba posuvných koníkov. Tu sa vyžaduje precízna práca s dlátami.
Dorazy sú pekne zapustené do tela koníka. Vďaka tomu nebudú zavadzať pri sústružení väčších predmetov (napr. misy). Väčší, vnútorný doraz slúži na položenie nástrojovej opierky. Výšku koníka, resp. výšku hlavnej osi sústruhu si zvoľte podľa toho, akú maximálnu hrúbku predmetov(priemer) plánujete sústružiť.
Na upnutie obrobku slúžia dva kovové centre, ktoré tvoria hlavnú os sústruhu. Tradične sa používali jednoduché kované centre z 1-1,5cm guľatiny. Obrobok sa musel zakaždým upínať vyberaním klina, pribuchnutím koníka a následným opätovným zaklinovaním odspodu. Veľmi užitočným vylepšením je zabudovanie kľuky do jedného z koníkov. Vďaka kľuke si viete veľmi citlivo regulovať silu upnutia obrobku a môžete ho jednoducho vyberať a vkladať (napr pri potrebe premazania centrov) bez toho, aby ste museli odklinovať a posúvať celý koník. Koník tak budete posúvať vlastne len vtedy, keď idete sústružiť nový, výrazne dlhší/menší kus. Centre som si vyrobil zo závitovej tyče. Na ľavom koníku je krátky hrot so zaisťovacou matkou a na pravom je kľuka.
V mieste lomenia kľuky som zbrúsil závit aby nerezal na prsty. Neskôr si na kľuku vytočím nejakú peknú rúčku. Kľuka je v dreve naskrutkovaná do diery menšieho priemeru než je závitová tyč. Kľuka si vyrezala do dreva vlastný závit a posúvanie ide pekne s primeraným odporom. V prípade, že by mal niekto obavy z vydratia závitu, môže si kľudne dovnútra vložiť kovovú vložku s príslušným závitom, no myslím si, že to nie je potrebné.
Opierku som urobil z bukového dreva. Tvrdé drevo bude tlaky od nástrojov znášať lepšie. Vrch opierky je v jednej rovine s hlavnou osou sústruhu. Pre upravovanie vzdialenosti opierky od sústruženého predmetu stačí vložiť medzi opierku a telo koníka úzku doštičku vhodnej hrúbky.
Pohľad na čapové zámky(key through tenon) v spodnej časti posuvných koníkov. Myslím, že ich funkcia je každému jasná. Pri ich vytesaní je potreba dieru urobiť o pár mm vyššie než je rovina spodku dráhy.
Pedáľ pozostáva z dvoch užších latiek pripevnených pomocou dvoch kožených pántov k doske na ktorej stojíte. V dolnej tretine je priečka na ktorú sa kladie noha. Existujú rôzne variácie tohto pedáľa. Najjednoduchším riešením je obyčajná doska so zárezom na konci kde sa namotáva šnúra a k nej je pripevnená bočná latka, ktorá zabraňuje aby sa pedáľ pohyboval pri šlapaní do strán. Ja som si zvolil trojuholníkový typ pedála a myslím, že ho meniť nebudem.
Hotový sústruh, pripravený na prácu. Tu používam dlhú hrabovú palicu ukotvenú do zeme pomocou zvyškov zo smrekových dosák. Tradične sa používali dve lieskové vidličky v tvare písmena Y. Ešte stále sa rozhodujem či celý sústruh niečím namorím, alebo ho len proste ponechám tak ako je, nech si drevo vytvorí svoju patinu.
Veľmi dobrým zlepšovákom je použitie gumy namiesto palice. Guma je šikovná a nezavadzia, netreba na ňu veľa priestoru. Šnúru si pripnete na gumu pomocou malej karabíny, ktorá zabezpečuje voľný pohyb a tým rovnomerné naťahovanie gumy. Ja som použil gumy zo starého posilňovača rúk (Vďaka za tip Peťo )
_________________________________________________________________________________________________________________________________
Pridávam pár náučných a inšpiratívnych videí s tematikou tradičného sústruženia. Videí na youtube sú tony, pridám zopár o ktorých si myslím, že stoja za zmienku:
Robin Wood - Traditional turning
Ben Orford - How to turn a bowl on the pole lathe with Ben Orford (5 dielov)
Mike Abbott - Making a baby's rattle with Mike Abbott
Sean Hellman - pole lathe turning